1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Duel: VW Golf GTI vs. Ford Focus ST
0

Duel: VW Golf GTI vs. Ford Focus ST

Duel: VW Golf GTI vs. Ford Focus ST
0
0

Er man på udkig efter en GTI’er er udbuddet stort, og der er stor forskel iblandt disse på alt fra design, motor og vigtigst af alt køreegenskaber. I en GTI skal man kunne have det sjovt ved lovlige hastigheder, og det kan man i Focus ST, men hvordan med den nye Golf GTI Performance?

Ford Focus ST er blandt andet anerkendt for sin fantastiske 2,0-liters EcoBoost-motor med 250 hestekræfter som bliver leveret på fornem vis, og med en aggressiv speederrespons føler man konstant kræfter er til rådighed. Dette ses selvfølgelig også på specifikationsskemaet, hvor Focus ST er forbi 100 km/t på kun 6,5 sekunder, og det sker med massere af råstyrke! Motorlyden er i sig selv også en fin oplevelse, da den nærmest brøler fra de centraltplacerede udstødningsrør.
Torque-steer som Focus ST lider af i massiv vis giver en mere ekstrem følelse af fart under accelerationen, men det bliver blot en irriterende i længden.

Gearskiftet er præcist og motoren dejlig omdrejningsvillig når man gearer ned på vej ind mod et sving.

På banen går man ikke efter rekordomgangstider med Focus ST, da den her vil blive sat til vægs af eksempelvis den mere ekstreme og fantastiske Renault Mégane R.S.. Man finder dog alligevel massere af glæde på selv simple baner, da Focus ST tilbyder massere af sjove køreegenskaber. De sjove køreegenskaber giver sig specielt til kende ved den legesyge bagende som gerne træder lidt ud til siden, hvis man i et sving med højt fart slipper speederen. Det skal dog siges forhjulene har godt fat, og man trækker sig dermed altid på mærkværdigvis fint ud af selv de skarpeste kurver.

Vigtigst af alt er dog, at disse sjove køreegenskaber også giver sig til kende ved almindelig kørsel i dagligdagen, hvor man selv på let snoede landeveje mærker den livlige bagende.
De sjove køreegenskaber og megen dynamik Focus ST tilbyder betyder dog ikke, at den bliver umulig at kører nogenlunde komfortabelt i. Selvfølgelig er den ikke komfortabel som en Volvo V70, men alligevel er det intet problem at kører flere hundrede kilometer. Det skyldes bl.a. også, man til tider kan give sig lidt frirum til leg med motoren, som også trækker godt fra ved motorvejshastigheder.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Interiøret har ikke ændret sig mærkværdigt i forhold til en almindelig Focus, men Recaro-sportssæderne gør en kæmpe forskel selvom de ser noget vulgære ud – specielt som stofsæder i ST1-udstyrsniveauet, mens ST2 byder på samme sæder i læder, hvor de ser markant mere lækre ud. Lige meget hvad kommer man dog ikke uden om sæderne støtter på fornem vis, og man finder næppe en anden GTI i klassen med standardsæder med samme støtte!

Et mere praktisk aspekt ved Focus ST er, den som minimum kan erhverves med fem døre, mens en stationcarmodel tilbydes for 12.900 kroner ekstra. Dette er i hvert fald et argument som bør kunne overtale konen, hvis både børn og klapvogn ligeledes uden problemer skal kunne proppes i.

Kort sagt er Ford Focus ST en fornøjelse at lege med, men bliver den alligevel slået af banen når Golf GTI Performance blandt andet har elektromekanisk spær?

Er standardvalget bedre?

På papiret er der mange ting taler for Golf GTI Performance er en smule skarpere, hvilket det også kunne konkluderes den er efter blot fem minutter på landevejene. Golf GTI er mindre livlig, og kører nærmest som et tog på skinner gennem kurver, hvilket til tider er skræmmende – for hvor er grænsen? Èn ting er i hvert fald sikker = Golf GTI sætter Focus ST til vægs på banen.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Performance-pakken til 20.000 kr. ekstra giver større bremser, 10 heste yderligere, det maksimale drejningsmoment bliver hængende længere og vigtigst af alt det elektromekaniske differentiale.

I dagligdagen er Golf GTI såmænd også sjov, selvom dens grænse er svær at finde. Man værdsætter dog hurtigt, hvor letkørt den er, hvilket gør alle med få timers erfaring bag rattet næsten ligner professionelle racerkørere.

Motoren i Golf GTI Performance ligeledes en 2,0-liters firecylindret turbo, og i Performance-udgaven har man 230 heste og 350 Nm, hvilket er mindre end Focus ST, men alligevel er Golf GTI hurtigere og motoren en smule mere raffineret. Dette er virkelig en cadeau, for den 2,0-liters EcoBoost-enhed er et vidunder i sig selv. Motorlyden er dog et minus i Golf GTI, da der nærmest ikke er noget, og med tilnavnet Performance vil man gerne rammes på alle sanser!

Den sekstrins manuelle gearkasse testmodellen var udstyret med viste sig også at være fin mekanik. DSG-gearkassen med seks trin kan tilkøbes, men en rigtig GTI’er skal da være udstyret med manuelt gear…

Kabinen prydes af de klassiske ternede sæder, et GTI-rat, den specielle gearstang og en række andre detaljer, men igen er kabinen selvfølgelig stadig meget genkendelig fra den almindelige Golf. De ternede sæder lader desværre en tilbage med en lidt tom følelse, da de hverken giver specielt god støtte ift. Focus ST, mens de samtidig ej heller er mere komfortable.

Golf GTI kan både erhverves med tre eller fem døre med priser startende fra 457.994 kr., mens testmodellen koster 477.998 kr.. Standardudgaven af Focus ST koster 438.190 kr., men vælges ST2-udstyrsniveauet som testmodellen er udstyret med er prisen 478.190 kroner.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Jeg lod mig overbevise

Jeg har personligt aldrig været fan af VW Golf GTI, og selvom jeg febrilsk prøvede at gå ind til dueltest med åbent sind, så slog det mig alligevel hurtigt, at jeg havde en svaghed for Focus ST. Derfor overraskede det mig meget ved ugens slutning, jeg overhovedet ikke var i tvivl om, at jeg helst ville eje en Golf GTI Performance, da den blot er en tand skarpere, hvilket det elektromekaniske spær bl.a. kan takkes for.

Vi synes:

Selvom Focus ST er fantastisk må den se sig slået af en skarpere Golf GTI Performance. Focus ST er dog stadig den eneste stationcar-GTI!

Ford Focus ST (ST2)
16V turbo, 1.997 ccm

Ydelse: 250 hk
Moment: 360 Nm
Topfart: 248 km/t
0-100 km/t: 6,5 sek
Oplyst forbrug: 13,9 – 169 g/km
Køreklar vægt: 1.437 kg
Mål i cm: L: 435,8, B: 182,3, H: 148,4
Bagagerumsvolumen: 363-1.148 l
Årlige afgifter: 3.300 kr.
478.190 kr.

VW Golf GTI Performance (3-dørs)
16V turbo, 1.984 ccm

Ydelse: 230 hk
Moment: 350 Nm
Topfart: 248 km/t
0-100 km/t: 6,4 sek
Oplyst forbrug: 15,6 – 149 g/km
Køreklar vægt: 1.402 kg
Mål i cm: L: 426,8, B: 179, H: 142,2
Bagagerumsvolumen: 380-1.270 l
Årlige afgifter: 1.660 kr.
477.998 kr.