1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Her er Citroën C4 Cactus
0

Her er Citroën C4 Cactus

Her er Citroën C4 Cactus
0
0

 Dette er produktionsudgaven af den nye Citroën C4 Cactus; unægtelig en af de mest radikale biler i Golf-klassen nogensinde.

Udover det højst utraditionelle udseende, hævder Citroën at Cactus, der er på det danske marked nogen måneder efter introduktionen på Geneve Motor Show til marts. Citroën siger at Cactus vil revolutionere det at eje en bil og være væsentligt billigere at holde kørende end rivalerne. De danske priser er endnu ukendte, men forventes at begynde fra lige under 200.000 kroner.

Men Citroëns største ingeniørstykke med Cactus er vægtreduktionen. I sin grundform har den nye bil en køreklar vægt på kun 965 kilo – omkring 60kg lettere end en basal Ford Fiesta, der som bekendt er en klasse mindre.

De downsizede motorer i Cactus er også en del af det vægtbesparende program og de 965 kilo er målt i en grundmodel med en 82-hestes 1.0-liters trecylindret turbomotor, som deler en god portion af sin arkitektur med Fords EcoBoost. Andre motorer omfatter en e-THP turbo med 110 heste, en 92-hestes eHDI og en 100 hk stærk BlueHDI, der udleder ned til 82g/km CO2.

Ingen af motorerne er højtydende, men Cactus vægt-til-effekt forhold vil ifølge franskmændene give rimelige præstationer i alle varianter. En manuel gearkasse vil være standardudstyr, mens PSA-gruppens automatiserede manuelle gearkasse ESG vil være tilgængeligt som ekstraudstyr. Citroën oplyser at softwaren er forbedret for mere smidige skift.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Eksteriøret er designet med henblik på at kombinere moderigtige crossover-detaljer med mere avantgarde produktdesign. De store luftpuder på kofangerne skal beskytte mod bylivets små skavanker; et system vi kun kan forestille os bliver venligt modtaget i den sydeuropæiske trafik.

I kabinen er tingene nøjagtig lige så radikale. I modsætning til det originale C-Cactus koncept har produktionsudgaven rent faktisk et instrumentbræt, men det er blevet trukket tilbage og gjort simplere for et mere funktionelt udtryk. Der er ingen omdrejningstæller, ingen gearvælger såfremt man vælger automatgear, ingen asymmetrisk foldende bagsæder og intet rudehejs i bagdørene.

Et eksempel på Citroëns radikale interiørdesign er måden, som instrumentbrættets størrelse er reduceret på, ved at huse passagerens airbag i loftet. Dette tillader at instrumentbrættet kan ligge lavere og muliggør et stort opbevaringsrum i toppen af instrumentbrættet.

Citroën siger at omkostningerne forbundet med at holde C4 Cactus kørende skulle være 15 % mindre end i konkurrerende biler i C-segmentet. Cactus forventes at blive tilbudt med en mobil-abonnements lignende kontrakt, hvor brugeren betaler et månedligt lejebeløb inklusiv service, forsikring og muligvis brændstof.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Cactus er baseret på PSAs Platform 1, der også anvendes i Citroën C3 og Peugeot 208 i modsætning til den ældre platform der anvendes i de nuværende C4 og DS4 modeller.

Til trods for at Cactus er mindre end de fleste af rivalerne (omkring 10cm kortere end en Golf og på størrelse med en Fiat 500L), vejer den 200kg mindre end en Ford Focus med EcoBoost motor og 135kg mindre end en trecylindret VW Golf.

Anvendelsen af højstyrkestål og en kølerhjelm i aluminium holder blandt andet vægten nede. Andre vægtbesparende elementer omfatter et bagsæde i et enkelt stykke, der sparer 6 kilo.

Et panoramatag er tilgængeligt med ekstraudstyr, men der er intet gardin og udeladelsen af elmotorer til ruderne bag sparede 11kg.

Men størstedelen af vægtbesparelsen kommer fra måden som Cactus’ platform er konfigureret på. Topfarten vil maksimalt være 200 km/t og affjedring, bremser og kølesystemer er tilpasset dette.

Der er derfor ikke behov for at udvikle bilen til større hjul, der kræver stærkere affjedring, skærmkasser og bremser, for ikke at nævne mere kraftfulde motorer, hvilket muliggør den lette arkitektur.

Det endelige produktionsudtryk kom fra 2007 konceptbilen C-Cactus, der i sit udgangspunkt var et designstudie i, hvor meget inventar der kunne fjernes fra en moderne bil – inklusiv instrumentbrættet

Læs også:  Mangler du underholdning til bilferien? Her er fem gode ideer

Det forventes at det samme designtema vil være anvendt på næste generation af mainstream modeller som Citroën kalder C-line. På trods af DS-rækkens succes, hæfter de kun for en femtedel af det totale Citroën salg.

De beskyttende puder i C4 Cactus kan fås i sort, beige, brun og lysegrå og kan matche eller stå i kontrast til en af de 10 eksteriørfarver. Citroën siger at der er tre ’interiør universer’, med enten brun, lilla eller grå farvekombinationer. Forsæderne i Cactus er brede og sofa-lignende for at skabe et mere komfortabelt udtryk. Der er dog stadig kun plads til to mand.

Størstedelen af systemerne i bilen kontrolleres via den trykfølsomme skærm i midterkonsollen og de eneste instrumenter der er tilgængelige er et digitalt speedometer, en brændstofmåler og et par advarselslamper.

Bilen forventes på det danske marked til efteråret.