1. Home
  2. Baggrund
  3. Er Danmark klar til elbilen?
0

Er Danmark klar til elbilen?

Er Danmark klar til elbilen?
0
0

Det er fantastisk at køre elbil

Køreoplevelsen i en elbil er langt mere afslappet, hvilket gør f.eks. kø og bykørsel meget mere behagelig. Der er sket rigtigt mange teknologiske fremskridt, med elbiler i de sidste 5 år og jeg blev overbevist, da jeg for nogle år siden lånte en Renault Zoe og kørte fra Bagsværd til Kolding med den. Vi har både en lille elbil og en stor dieselbil. Vi kører fortrinsvis i elbilen, selvom det ikke nødvendigvis er billigere. Men det er meget sjovere at køre elbil.

Min elbil

Jeg købte min Peugeot iOn elbil i 2013. Der har aldrig været nogle problemer med den, faktisk har jeg end ikke skiftet en pære. Den er altid ladet op, i indkørslen, når jeg skal bruge den og det er dejligt, at man ikke skal spilde tid på at køre forbi tankstationen. Den skal blot sættes til strøm, når den parkeres i indkørslen. På langture virker det dog endnu ikke helt så overbevisende, da batterierne ikke er så store og jeg bliver nødt til at lynlade, når jeg skal langt. Det tager 20-25 minutter at lynlade elbilen til 80 %. Jeg har kørt langt i den f.eks. fra Bagsværd til Esbjerg og det kan fint lade sig gøre, da der efterhånden er opbygget et net af lynladestationer. Men turen tager meget længere tid, pga. at man skal lynlade nogle gange på vejen. Til gengæld er det smart, at man kan lade ved mange stormagasiner, mens man handler. Blot er det lidt ærgerligt, at nogle tror, at ladepladser er almindelige parkeringspladser. Skiltningen er flere steder ikke særlig god på ladepladser og derfor oplever jeg tit, ikke at kunne få strøm, når jeg parkerer, da ladepladsen er optaget af en parkeret bil. Men der skulle være bedre skiltning på vej.

Læs også:  Bilsalget vokser betrageteligt og bliver grønnere i EU
Elbilrally på pitstop i Skåne 2015
Elbilrally på pitstop i Skåne 2015

Er en elbil mere grøn end en brændstof bil?

Vindmøller leverede i 2015, hvad der svarer til 42,1 procent af danskernes elforbrug. Ofte er der så meget vindmøllestrøm i nattetimerne, at vi ikke kan forbruge det. Derfor bliver meget strøm solgt til udlandet. Elbiler kan udnytte denne strøm ved at tanke strøm om natten, som bilen kan køre på i dagtimerne. En elmotor udnytter energien ca. 3 gange bedre end en benzinmotor. Endvidere er der ikke nogen lokal forurening fra en elbil og derfor er elbilen en god idé.

Mange er af den overbevisning at elbiler har lempelige vilkår i Danmark, men det er desværre ikke rigtigt.

Grøn ejerafgift. Elbiler har indtil 1. januar 2016 været fritaget for grøn ejerafgift. Sådan er det ikke længere.
SKAT har beregnet et fiktivt forbrug i forhold til km/l, som elbilen så skal svare afgift af. Det kan virke rimeligt, at man skal betale noget for at betale til vedligeholdelse og udbygning af veje etc., men at kalde det grøn ejerafgift virker forkert. Som det ser ud i dag, så skal ejere af de mest økonomiske elbiler betale kr. 620 om året i afgift. Der er dog en del forvirring om beløbet og SKAT kan ikke give svar, selvom afgiften er trådt i kraft pr. 1. januar 2016. De mest økonomiske dieselbiler slipper med kr. 260 om året, på trods af udledning af NOx, der menes at dræbe 3000 danskere om året. Det virker ikke helt gennemtænkt.

Læs også:  Bilsalget vokser betrageteligt og bliver grønnere i EU
Klar i indkørslen, fuldt opladet.
Klar i indkørslen, fuldt opladet.

Afgifter på drivmidlet el/diesel/benzin

Den afgift man betaler for strømmen ”pr. km” er ca. det dobbelte af, hvad man betaler i afgifter på benzin og næsten 3 gange så meget som afgifter på diesel.
Jeg kan give dette eksempel. Dieselafgift inkl. NOx afgift udgør 3,15 pr. liter. Dvs. en økonomisk Citroen C3 Blue HDI (33,3km/l) betaler ca. 9 øre i afgift for at køre en km. En økonomisk elbil betaler ca. 25 øre eller næsten 3 gange så meget i energiafgift på strøm for at køre én km.
Næsten alle elbillister oplader elbilen om natten, hvor der mange gange er overskud af grøn strøm. Men strømmen koster det samme uanset på hvilket tidspunkt på døgnet, man bruger den. Det vil være en god idé, at gøre strømprisen og afgiften afhængig af hvilket tidspunkt på døgnet man bruger den.
Hvis man har en husstand med elvarme og et forbrug på over 4000kwh, kan man få afgifts-reduktion, mens en husstand (uden elvarme) med elbil skal betale fuld afgift for et strøm, der bruges til opladning. Hvis man tegner et abonnement på en ladebox, kan man også få afgifts reduktion, men man skal køre mange tusind km årligt for at det blot balancerer.

Elbilrally på pitstop i Skåne 2015
Elbilrally på pitstop i Skåne 2015

Registreringsafgift

Batterierne til elbiler er stadig meget dyre og udgør en væsentlig del af elbilens pris. Derfor er elbiler meget dyre og har hidtil været fritaget for registreringsafgift. Alligevel har køb af elbiler bidraget til statskassen. Den billigste elbil med batteri, VW e-up koster 186.000 og betaler 37.200 kr i moms. Det er mere end den tilsvarende billigste VW Up koster i registreringsafgift og moms tilsammen. Dvs. at det giver statskassen flere penge, når man køber en elbil uden afgift, i forhold til en tilsvarende benzinbil. Det samme gør sig gældende, hvis man sammenligner dyrere elbiler med en tilsvarende benzinbil. Alligevel er der fra 1. januar indført registreringsafgift på elbiler, hvilket desværre kommer til at betyde færre nye elbiler på de danske veje.

Læs også:  Bilsalget vokser betrageteligt og bliver grønnere i EU
Det er sjovt at køre Øresund elbil rally. Helsingborg 2014
Det er sjovt at køre Øresund elbil rally. Helsingborg 2014

Hvad med brintbilen, er den fremtiden?

Mange mener at brintbilen er fremtiden, men det mener jeg ikke. Brintbilen bruger 3 gange så meget strøm, som elbilen og den er stadig langt dyrere end elbilen. Brintbil ejere slipper endnu for registreringsafgift, men det høje energiforbrug koster. Så det er spørgsmålet, om det nogensinde bliver realistisk, for almindelige mennesker, at købe en brintbil, når der er et godt alternativ i elbilen.
Det er fantastisk at køre elbil og det er den mest modne teknologi til at overtage fra brændstof bilen, når den bliver udfaset.

Er Danmark klar til elbilen?

Det tror jeg, at vi danskere er, for elbiler er en rigtig god idé og en elbil kører langt bedre end en tilsvarende brændstof bil og er bedre for miljøet. Men lovgivningen og beskatningen trænger til et eftersyn, så vilkårene bliver bedre, hvis det skal være attraktivt at eje en elbil, så der bliver flere der kan fylde vindmøllestrøm i tanken om natten.

tags: