Home Bilnyheder Her er den næste Gallardo
0

Her er den næste Gallardo

Her er den næste Gallardo
0
0

Afløseren til Gallardo tager sigte mod Ferrari 458 med 610 hestekræfter og Lambo’s første DSG-gearkasse.

Farvel Gallardo, goddag Huracan. Lamborghinis seneste baby-superbil er blevet afsløret af italienerne før dens debut på Geneve Motor Show næste år og den ser hamrende godt ud.

Lamborghini taler om skarpe kanter og skulpturerede sider og præcise overflader, hvilket giver en bil med et aggressivt, lavtliggende og dramatisk udtrykt. Bilen ser væsentlig mere kompakt ud end Aventador og Huracan ligner endnu en designmæssig klassiker fra Lamborghini. Men er den kønnere end en 458? Hmm…

Da Lamborghini sendte Gallardo på markedet et par år efter Ferrari 360 havde den væsentlig flere hestekræfter end konkurrenten fra Modena. Et årti senere begår Lamborghini samme træk og ligger sig foran Ferraris modstykke, men ikke med helt samme margen. Motoren, der er en 5.2-liters V10 med direkte indsprøjtning, yder nu 610 heste og 540Nm. Det er 40 heste mere end en Ferrari 458 og 5 mere end 458 Speciale.

Læs også:  B-klassen – den nye Kloge-Åge på villavejen

For første gang nogensinde, og måske på tide, vil Huracan have en dobbeltkoblingsgearkasse. ’Kassen har fået det eksotisk klingende navn Lamborghini Doppia Frizione. Den nye syvtrins automatgearkasse hjælper på miljøvenligheden, men med 290g/km CO2 er Huracan næppe en bil der redder ozonlaget.

Den nye gearkasse betyder også at den 1.422kg tunge Huracan kan klare 0-100 km/t på 3.2 sekunder og 0-200 km/t på 9.9 sekunder. Lamborghini siger at topfarten er over 325 km/t og lover fremragende ydelse fra de standardmonterede keramiske bremser.

I kabinen er der tydelig inspiration fra Aventador, med det dramatiske instrumentbræt, startknappen og de gigantiske skiftepedaler. Det meste af informationen til føreren vises på en 12.3-tommers TFT skærm foran rattet. På rattet finder man en ’driving dynamics selector’, der tillader valget mellem ’Strada’, ’Sport’ og ’Corsa’-egenskaber der alle påvirker gasrepsons, lyd, firehjulstrækket og ESP-systemet. Som ekstraudstyr kan man tilkøbe variable støddæmpere og variabelt styretøj.

Læs også:  Clarksons dom: Her er de bedste og værste biler 2018

Navnet kommer fra den berømte tyr Huracan, fra Conte de la Patilla kendt for dens usædvanlige mod og stærke angreb. De første kunder skal køre bilen i januar og får deres egen leveret til foråret. Resten af verden kan købe sig en Huracan fra efteråret 2014.