Tredje generation af den populære MINI er blevet officielt aflsøret i Oxford, England før premieren på L.A. Motor Show.
På trods af at den nye model rent faktisk er helt ny fra top til tå, er den øjeblikkeligt genkendelig som en MINI. Det svævende tag, et hjul i hver hjørne og de minimalistiske proportioner er bevarede. Forenden låner et par stylingsdetaljer fra MINI Rocketman mens bagenden ser stort set uændret ud, blot større. Evolution frem for revolution.
Som det tidligere har rygtes er tredje udgave af MINI baseret på BMWs UKL1-platform der vil danne basis for fremtidige forhjulstrukne biler fra Munchen. Den nye F56 udgave er større i alle sammenhænge: den er 98mm længere, 44mm bredere og 7mm højere. Akselafstanden er vokset med 42mm til 2,495 og sprovidden er også forøget, i håb om at øge pladsen i den notorisk trange kabine. MINI hævder at bagagerummet nu er 30% større, men 211 liter kan næppe betegnes som velvoksent.
Tre cylindre
Tre forskellige drivlinjer vil være tilgængelige fra lanceringen: et par nye 1.5-liters, trecylindrede motorer vil være at finde under hjelmen i Cooper og Cooper D; benzineren yder 136 heste og 210Nm og dieseludgaven 116 heste og 258Nm. Den nye Cooper S får kræfterne leveret af en 2.0-liters, firecylindret turbomotor. Den yder 192 heste og 267Nm og klarer 17,5 km/l ved blandet kørsel.
Modelprogrammet forventes at blive udvidet med One, One D og John Cooper Works modeller inden længe. En sekstrins manuel gearkasse med omdrejnings-matchende teknologi vil være standardudstyr på alle udgaver af MINI’en, med en konventionel automatgearkasse som ekstraudstyr. En mere sportslig automatgearkasse vil også være tilgængelig og tilbyder hurtigere skiftetider, skiftepedaler og automatisk mellemgas. Ved hjælp af nye ‘MINI Driving Modes’ kan gearskift, gasrespons og undervognens hårdhed justeres.
Som med eksteriøret, er interiøret i MINI MK3 øjeblikkeligt genkendeligt. Det store centrale display er nu endnu større, speedometeret er nu endelig hvor det burde være og MINI lover at der er anvendt materialer af højere kvalitet. Nye elementer inkluderer LED-teknologi i kabinen, et head-up display og et nyt navigationssystem.
De danske priser forventes at stige med omkring 10.000 kroner per model.