1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Her er Tom K’s næste racerbil
0

Her er Tom K’s næste racerbil

Her er Tom K’s næste racerbil
0
0

Porsche sikrer at Audi må arbejde hårdere for deres dominans i LMP1-klassen næste år.

At sige at Audi er rimeligt gode til Le Mans 24 timer er ligesom at sige at en omgang i en McLaren P1 ville være ’meget sjovt’. Eller at Bugatti Veyron havde ’kræfter nok’.

Med ni sejre under bæltet i de sidste 10 år, Audi er holdet alle vil slå. Hvilket forklarer hvorfor rivalerne vil tilbringe timer med at nærstudere overstående billede – det er det første vi ser til den seneste udgave af Audis R18 E-Tron Quattro.

Der er ingen teknisk info endnu – Audi har valgt at holde det hemmeligt indtil videre, men der forventes at dukke brudstykker op over den næste måneds tid. Vi forventer en diesel/elektrisk hybrid med endnu bedre brændstoføkonomi end sidste års vinder, for at møde de nye strengere 2014-regler.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Reglerne skal sikre at brændstoføkonomien forbedres med op mod 30 %, ved at øge mængden af energi som hybrid-system kan levere og ved at tillade holdende at vælge mellem en af fem forskellige ERS-systemer (elmotorer). Der er også stadig frit valg mellem diesel og benzin og det valg kan betyde alt.

Den første prototype af R18 er blevet bygget og bliver i øjeblikke testet på Sebring.

”Prøverne er primært fokuseret på at opnå høj kilometerstand, at koordinere de enormt komplekse hybrid-systemer og på at finpudse en brændstoføkonomisk-optimeret pakke der aldrig har været så sofistikeret som nu,” sagde Audi’s motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich.

Og de for brug for at have en stærk bil næste år, for første gang i mange år vender Porsche officielt tilbage til LMP1 med Formel 1-køreren Mark Webber bag rattet og en god del motorsportshistorie i bagagen. Vi har endnu ingen idé om Porsche eller noget som helst andet team har hvad der skal til for at slå Audi men 2014 kunne være den bedste mulighed i et årti for at gøre det. De næste måneders testkørsel vil unægtelig fortælle os mere.