1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Faceliftet 2016 Porsche Carrera S får over 420 heste
3

Faceliftet 2016 Porsche Carrera S får over 420 heste

Faceliftet 2016 Porsche Carrera S får over 420 heste
0
3

Senere på året får den legendariske Porsche 911 et facelift, og tyske Autobild har fået fat i en masse billeder og specifikationer på den faceliftede udgave af Carrera og Carrera S.

Forud for den officielle debut på IAA i Frankfurt til september har den nye 911 991.2, som den faceliftede udgave hedder, nemlig kørt tusindevis af kilometer gennem både såvel varme som kolde temperaturer og ligeledes skiftende terræn. Autobild fik lov at følge med på passagersædet:

Turboladet 3.0-liters boxermotor er vejen frem
Og turen på passagersædet viste sig at være særdeles god. Journalisten fik nemlig en række informationer at vide, blandt andet at motoren i den faceliftede Carrera og Carrera S er en 3.0-liters boxermotor (flat-six). Carrera-modellen vinker altså farvel til en 3.4-liters boxermotor og S-modellen til en 3.8-liters boxermotor, men de kommer ikke til at gå ned på hestekræfter. Man forventer nemlig en opgradering på omkring 20 hestekræfter i hver model, og det bringer dem op på henholdsvis 370 og 420 hestekræfter i de to modeller.

Et omdrejningsmoment på 500 newton-meter kan nydes allerede fra 1700 omdrejninger, og alle hestene slippes løs ved omkring 6600 omdrejninger. Hvad det betyder er, at den nye 991.2 trækker helt voldsomt meget allerede fra lave omdrejninger: ingen grund til downshift ved mindre overhalinger. Det bliver ikke meget dårligere af, at den nye Carrera S vil kunne opgraderes til 450 hestekræfter fra fabrikken af.

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

Alt dette kan lade sig gøre, fordi den nye 991.2 har fået en turbolader under bagklappen, og fremadrettet vil man ikke kunne finde en Porsche 911 uden turbolader. Hvorfor gør man det? Svaret er egentlig simpelt: brændstofforbruget skal forbedres, og det er det også blevet. Med den nye 3.0-liters boxermotor kan den nye 991.2 køre helt op til 800 kilometer på en tank, og det er altså et forbrug på omkring 13,3 km/l. Yderst imponerende af en bil af den kaliber.

En acceleration fra 0-100 km/t er klaret på 4,1 sekunder i den “lille” Carrera-variant, imens det tager 3,8 sekunder i den større Carrera S-variant.

Og det er netop accelerationerne, der er det sjove i en bil som denne. Specielt på bjergvejene der blev kørt på, da Autobild var en tur med. Den nye 991.2 styres nemlig på alle fire hjul, som vi kender det fra de større GT3 og GT3 RS-varianter, hvor baghjulene altså kontrastyrer en lille smule, når forhjulene drejer. Det har vist sig at være enormt effektivt på de større 911-modeller, så hvorfor ikke putte det i de mindre også.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Mindre interessant, og dog… den nye 991.2 kan løftes fem centimeter i fronten, og det lyder måske ikke så interessant for nogle, lige indtil den dag hvor man virkelig får brug for det. Kabinen ligner sig selv, men infotainmentsystemet har fået en enormt stor skærm. Mon der var brug for den?

Den nye Porsche 911 991.2 fremvises på Frankfurt Motor Show til september og lander formentlig hos forhandlerne i starten af næste år.

tags: