Siden introduktionen i 1975 har Volkswagen produceret næsten 14 millioner eksemplarer af Polo, hvilket gør det til en af de mest populære biler i minibilsklassen.
Udvendigt ligner Volkswagen Polo sig selv, men lad dig ikke snyde af det ydre, da der er sket ting og sager under overfladen.
Den største nyhed er en 1-liters trecylindret turboenhed med 90, 95 og 110 heste. VW’s nye 1.0-liters turboenhed kommer dog først til efteråret.
For første gang bliver BlueMotion-logoet placeret på en benzinbil, hvilket er den nye 90 hestes 1.0 TSI, som på papiret kan køre 24,4 km/l. Dette er en forbedring på 16 % i forhold til den 90 hestes 1.2 TSI-motor i den foregående Polo.
Indstigningsmodellen er stadig en 1.2 FSI med 60 heste, og denne er nu optimeret således, den køre 21,7 km/l mod tidligere 18,1 km/l.
De to største motorer har blot fået forøget ydelsen. Det drejer sig om den 1.4 TSI fra Polo BlueGT med cylinderfrakobling, der nu har 150 heste frem for 140, mens GTI-modellen er gået fra 180 til 192 hestekræfter.
På dieselsiden har Volkswagen udskiftet både de 1.2 og 1.6 TDI-motorer til fordel for en ny 1.4 TDI med tre cylindre med tre forskellige ydelser. Det betyder dermed BlueMotion-motoren er komplet ny! Tidligere var det den trecylindrede 75 hestes 1.2 TDI, der klarede op til 30,3 km/l, men dette er nu forbedret med 1 km/l og ydelsen i hestekræfter uændret. Drejningsmomentet er dog forøget fra 180 til 210 Nm, og det ydes allerede fra 1.500 omdr/min mod tidligere 2.000 omdrejninger i minuttet. De to andre 1.4 liters dieselmotorer yder hhv. 90 og 105 hestekræfter.
Ved slutningen af præsentationen offentliggjorde Volkswagen også to kommende motorer ved navn TGI og TwinDrive. Den førstnævnte vil køre på gas, mens den anden højest sandsynligt iflg. navnet bliver en tocylindret enhed.
Gearkasserne er fra standard en fem- eller sekstrins, mens den syvtrins DSG-gearkasse kan tilkøbes til visse motorvarianter.
Hvis vi kigger videre på det mekaniske, kan det fortælles alle nye Poloer får et elektromekanisk styretøj. Desuden kan en justerbar undervogn nu tilkøbes, hvor man kan vælge mellem komfort og sport, Sport Select hedder den.
Ligesom vi kender det fra VW up! og Golf får Polo nu sikkerhedssystemet city emergency brake, der automatisk kan bremse bilen ved hastigheder op til 30 km/t. Desuden bliver tilkøb for en række assistentsystemer nu muligt, hvilket inkluderer den adaptive fartpilot som holder afstand til forankørende. Ingen andre i b-segmentet tilbyder adaptiv fartpilot, og vi forventer prisen for denne bliver mellem 7.500-10.000 kr.
Kosmetiske forbedringer og ændringer kan man dog nemt se i kabinen. Det nye infotainmentsystem fra Golf VII er ført videre til Polo, og dermed har man fået en trykfølsom skærm. Systemet er også væsentlig hurtigere end det gamle. I topmodellen kan man endda forbinde to mobiltelefoner til systemet!
Desuden vil et system kaldet MirrorLink blive tilbudt, hvilket kan spejle din mobiltelefons skærm op på infotainmentsystemet, og dermed kan du betjene den derfra. Efter sigende er der dog desværre problemer med iOS- kompatibiliteten.
Slutteligt kan det nævnes Polo endelig har fået USB-stick, hvilket gør det muligt at oplade mobilen uden en konverter til 12-volt stikket.
Udvendigt omfatter faceliftet både en ny front og bagende med nye baglygter, der samlet set får den til at ligne Golf Mk7. Desuden kan LED-forlygter tilkøbes som ekstraudstyr. Designændringer for og bag er dog meget små, og de fleste vil have svært ved at se forskellen, hvis den blot triller forbi.
Opdateringen af Polo vil selvfølgelig også omfatte livsstilsmodellerne Cross Polo og GTI
Den faceliftede VW Polo introduceres på det danske marked til maj. Priserne er endnu ukendte, men vi forventer prisen på indstigningsmodellen forbliver uændret.