Ferrari associerer man måske ikke altid lige med familiebiler eller generelt bare biler, hvor der er mere end to sæder i. Det er da lige med undtagelse af F12 og den gamle FF, og netop den gamle FF er interessant nu. Den er nemlig blevet opfrisket efter mange år på markedet, og så er det også under et helt andet navn.
Så byd den nye Ferrari GTC4 Lusso velkommen. ”GTC4 Lusso” lyder garanteret ikke bekendt hos ret mange af jer, og vi skal da også selv godt ned i gemmerne for at finde noget der minder om det. Vi skal helt tilbage til 60’erne og Ferrari 330 GTC og 330 GT, imens ”lusso”-delen kommer fra 250 GT Berlinetta Lusso og oversat fra italiensk til dansk betyder luksuriøs. Og luksuriøs, det er den nye GTC4 Lusso i hvert fald.
Ferrari GTC4 Lusso erstatter nemlig den hidtige Ferrari FF i modelprogrammet og har derfor nogle ting at leve op til, såsom at have fire sæder og plads til fire fuldvoksne gutter. Fire sæder det har den, men om der er plads til fire fuldvoksne mænd, ja det må vi lade stå hen i det uvisse. Interiørmæssigt minder den nye model meget om andre nye modeller fra Ferrari såsom F12 TDF, nu tilført et stort infotainmentsystem på en 10.25” HD-touchskærm i midten af centerkonsollen.
Ellers er kabinen ret basic i forhold til, at det er en Ferrari. I passagersiden har man mulighed for at få vist en lille skærm ved handskerummet, hvor passageren kan følge med i omdrejninger, hastighed, gear og meget mere. Og igen, typisk Ferrari, er instrumentpanelet præget af en kæmpe omdrejningstæller i midten, hvor andre producenter oftest ville have placeret et speedometer. Speedometeret her er at finde i en miniatureversion i højre nedre hjørne, og i venstre side ses en stor skærm hvor alle former for informationer kan poppe frem – ligeså navigationen.
Som I vist fik fat i, så er det altså ikke i kabinen vi finder de store ændringer ift. tidligere modeller. Det er derimod på ydersiden af dette monstrum. Ferrari GTC4 Lusso gør brug af et nyt firehjulstræk-system, som Ferrari har patent på. De kalder det ”4RM Evo”, og for første gang nu også med integreret baghjulsstyring. Det kalder de for ”4RM-S”, som er baseret på endnu et Ferrari-patenteret ”Slip Side Control (4.0)”-system, der arbejder sammen med det elektroniske differentiale. Men hvad filan betyder det på dansk?
Jo, det betyder såmænd blot, at man har mulighed for at styre alle hypperne og momentet under hjelmen i en masse forskellig slags terræn, hvad end det er på snefyldte veje, i regnvejr eller på tør vej. Det er der nemlig brug for.
Under hjelmen ligger nemlig en 12-cylindret maskine. Den yder 690 hestekræfter ved 8.000 o/min og et maksimalt drejningsmoment på 697 Nm ved 5.570 o/min. Heraf er de første 80% moment til stede allerede fra 1.750 o/min, så man lægger hurtigt fra land allerede ved de lave omdrejninger. En bil der falder totalt i vores smag skal man lede længe efter, men vi har vist fundet den nu. Udseendemæssigt minder den om den gamle FF af form. Det er perfekt, for den så også godt ud.
Men den har fået skarpere linjer. Man har gjort den en lille smule lavere bagtil, og Ferrari mener ikke at man af den grund har gået på kompromis med plads til hovedet på bagsædet. Bagtil ser vi de klassiske Ferrari-baglygter, der er domineret af fire ringe – to i hver side. Samme mønster gør sig gældende ved udstødningssystemet. Tag et kig på billederne, du vil ikke fortryde det.