Formel 1-inspireret hybrid teknologi vises frem i drivlinjen til Enzos efterfølger.
Ferrari har undersøgt måder, at få hybridteknologi integreret i deres gadebiler, og har allerede leget med HY-KERS konceptet i en 599. Det ser nu ud til at systemet er et skridt tættere på produktion, efter afsløringen af en centermotoriseret drivlinje ved Beijing Motor Show, som forventes at blive anvendt i efterfølgeren til Enzo, som vi får at se senere på året.
At give hybridteknologien KERS navnet, er naturligvis perfekt fra Ferrari, da ancienniteten fra F1 kan kombineres med de miljømæssige bekymringer, uden at gå på kompromis med det legendariske navn og den motorsportsmæssige arv.
Porsche har gjort nogenlunde det samme i GT-klassen med deres 911 GT 3 R Hybrid, og Audi samt Toyota har elektrisk assistance i deres endurance prototyper ved dette års Le Mans.
Dette hjælper alt sammen på hybridteknologiens lidt brogede image blandt bilentusiaster. Muligvis.
Ekstra hestekræfter per kilo
Så hvad er nyt med HY-KERS? Det mest betydningsfulde fremskridt er, at det nu kan anvendes i en centermotoriseret bil, hvor vi tidligere så systemet i en 599 GTB med en konventionel V12 foran og en kombineret syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse og elektrisk motor bagtil.
Batterierne befinder sig under gulvet, hvilket betyder at systemet kunne placeres i en konventionel bil uden at ødelægge vægtforhold, samtidig med at tyngdepunktet blev sænket.
To års yderligere udvikling betyder at Ferrari håber at væsentligt forbedre deres originale mål med at matche hvert kilo af yderligere vægt med mindst 1 ekstra hestekraft. De siger nu, at den reducerede vægt for systemet betyder at for hvert kilo bilen vejer yderligere, tilføjer Ferrari 1.35 ekstra hestekræfter.
Systemet er sammensat med en af gearkassens to koblinger, og kan kobles fra eller til som føreren behager, ligesom at det fra starten blev udviklet til at finde anvendelse i både front- samt centermotoriserede biler. Det vil være sidstnævnte for Enzo, som det blev vist med V12 motoren, gearkassen og den elektriske motor på standen i Beijing.
Tallene taler for sig selv, da Ferrari lover 10 % højere effekt og 40 % lavere forbrug og Co2-udledning.
Betyder dette at den nye super-Ferrari vil forlade lyskrydset i næsten stilhed, kontra en symfoni af V12-lyd?
Gudskelov næppe, Ferrari arbejder med hybridteknologi men i høj grad på deres egen måde, og sammen med deres fokus på mindre vægt og aerodynamik, ser dette ud til at blive et grønt projekt, men i vanlig Ferrari stil.