Måske ikke den mest åbenlyse nyhed fra Paris, men vi glæder os personligt over at den firehjulstrukne Panda er tilbage.Panda 4×4 er den eneste firehjulstrukne model I A-segmentet, og derfor har den nærmest opnået kultstatus blandt entusiaster.
Det er en bil så forskellig, at det er tvivlsomt hvorvidt nogen overhovedet vil købe den I Danmark.
Hvilket vil være en skam, hvis den er bare I nærheden så god som den gamle.
Den nye Pandas permanente firehjulstræk anvender intet mindre end to spærredifferentialer samt en elektronisk kontrolleret kobling.
Vejgrebet distribueres automatisk mellem for- samt bagakslen alt afhængig af behovet.
Låsbart differentiale
Fiat siger selv at den takler alt fra bjergveje til asfaltjunglen.
Ikke mange bjergveje heromkring, men det låsbare differentiale burde være hensigtsmæssigt til vinter. Det kan slås til under 50km/t.
To motorudgaver vil være tilgængelige, begge med Start&Stop: den nye 85hk stærke 0.9 liters TwinAir motor, samt en 1.3 MultiJet II diesel med 75 hestekræfter.
TwinAir motoren burde favoritten her, da den tilbyder 40 % mere moment end den tidligere 1.2 enhed.
Affjedringen er lettere og bade affjedringskomfort samt støj I kabinen er forbedret.
Klimaanlæg, MP3 radio samt 15-tommers alufælge er standardudstyr.