Home Bilnyheder First drive: faceliftet VW Polo

First drive: faceliftet VW Polo

First drive: faceliftet VW Polo
0
0

Fra midt maj kommer den faceliftede Volkswagen Polo til Danmark, men vi har allerede prøvet den i München.

Volkswagen introducerede Poloen for 40 år siden, og siden da er der solgt mere end 14 millioner eksemplarer. Kort sagt er det en meget populær lille Volkswagen, men på det seneste har den virket lidt gammeldags ift. konkurrenterne.

Trods det udvendigt kan være svært at kende forskel på den gamle og faceliftede Polo, så er det også under ”huden” det sker, da der både er nye motorer samt en opdateret kabine. De små designændringerne inkluderer en ny kofanger samt grill, således Poloen er blevet minimale 2 mm længere.

Nyheder under motorhjelmen

De vigtigste ændringer er under motorhjelmen, hvor Volkswagen har tilføjet de to 1-liters trecylindrede benzinmotorer uden turbo vi kender fra danskernes darling, up!. Ydelsen er på hhv. 60 og 75 hestekræfter med en angivet økonomi på mellem 20,8 til 21,3 km/l. Det siger sig selv, at dette ikke ligefrem er nogen hæsblæsende oplevelse, og der skal kæmpes ved overhalinger.
Den mindste turbomotor er en 1.2 TSI med enten 90 eller 110 heste, hvilket straks gør køreoplevelsen lidt sjovere. Den sjoveste variant er den 150 heste BlueGT, der har fået 10 heste yderligere.

På dieselsiden er den meget rystende trecylindrede 1.2 TDI samt større firecylindret 1.6 TDI udskiftet med en ny trecylindret 1.4 liters motor, der vil blive leveret i tre udgaver med enten 75, 90 og senere 105 hestekræfter. BlueMotion-udgaven er selvfølgelig den mindst potente med 75 hestekræfter, og denne nåede vi desværre ikke at testkøre. På papiret er den angivet til imponerende 32,3 km/l med en CO2-udledning på sølle 82 g/km, hvilket gør den til klassens skarpeste.
Vi fik dog prøvet den større 90 hestes enhed, og det var en rar oplevelse. Den nye motor fremstår meget kultiveret, har mindre turbotøven og kræfterne leveres i en mere lineær kurve. Samtidig er den meget mere støjsvag, og det var kun ved acceleration man blev mindet om, at det var en trecylindret diesel pga. den karakteristiske lyd. Volkswagen har angivet brændstoføkonomien til 29,4 km/l, og vi kørte lidt over 22 km/l med lidt tung speederfod.

Den syvtrins DSG-gearkasse kan tilkøbes til begge varianter af den 1.2 TSI, den større BlueGT samt 90 hestes diesel. Tilkøber man ikke DSG-gearkassen vil man typisk møde en femtrins manuel gearkasse, da det kun er den store 1.2 TSI og BlueGT der har seks gear.

Komforten virker også en smule forbedret, men det er primært grundet både vind- og motorstøj er reduceret betydeligt. Ved 170 km/t på autobahn i den 90 hestes 1.2 TSI kunne man uden problemer føre en samtale i et almindeligt toneleje.

Volkswagen Polo kører rigtig fint og førstehåndsindtrykket er, at man har fået en mere præcis og sjov styring. Dette skyldes bl.a. det nye elektromekaniske styretøj, som vi også kender fra den større Golf. Vælger man den 15mm sænkede Sport-Select undervogn, hvor man kan køre i enten Comfort eller Sport, så vil der være lagt op til lidt sjovere kørsel på landevejene. Systemet giver dog i min optik ikke megen mening med de fleste af Polo-motorerne.
Ét punkt på ekstraudstyrslisten jeg dog vil anbefale er den adaptive fartpilot. Ingen andre i segmentet tilbyder adaptiv fartpilot, hvor bilen selv holder afstand til forankørende, og merprisen er blot 5.000 kroner!

Kabinen er ligesom motorudvalget blevet opfrisket, således den nu er mere tidssvarende. Derfor er et lille 5” infotainmentsystem integreret ligesom vi kender det fra Golf, ligesom centerkonsollen og layoutet af instrumenterne også er nyt. Til systemet kan MirrorLink tilkøbs, således man kan spejle sin Android telefon op i infotainmentskærmen, og dermed styre den derfra. Systemet virker dog IKKE til iPhone!
Selvom kabinen er blevet opdateret, så er man dog ikke i tvivl om, at det er en Polo man befinder sig i. Det er dog yderst positivt, at Poloen nu mere føles som en lille Golf inde i kabinen.

Standardudstyret til den femdørs inkluderer nye sikkerhedssystemer såsom træthedsregistrering og City Emergency Brake, hvor bilen selv bremser ved hastigheder op til 30 km/t. Desuden indeholder Trendline aircondition, fartpilot og det 5” infotainmentsystem.. Vælger man den tredørs koster aircondition 11.000 kroner ekstra, mens et lækkert multifunktionslæderrat til Trendline koster 4.700 kroner.

Priser fra 140.000 kr.

Indstigningspriserne er uændret ved 140.000 kr. med tre døre, 60 heste og laveste udstyrsniveau hvor man i tredørsvarianten må undvære aircondition. Derfor skal man med det samme glemme den tredørs, da merprisen for fem døre blot er 10.000 kr., også har man to ekstra døre samt aircondition!
Prisen for den 90 hestes 1.2 TSI Comfortline er 195.000 kroner, BlueMotion-udgaven forventes at ville koste mellem 195-200.000 kr. og den sjovere BlueGT er blevet 15.000 kroner billigere, således den nu kan erhverves fra 245.000 kroner.

Den danske importør meddelte at både GTI-udgaven og CrossPolo ikke vil blive taget til landet igen.