1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Mazda6
0

First drive: Mazda6

First drive: Mazda6
0
0

Mazdas nye bud i firmabilsklassen er på trapperne, og det tegner godt.

Økonomi, benplads og vægtforhold der alle sætter eksemplet for segmentet er beundringsværdigt for en fabrikant der sælger i omegnen af en sjettedel, af hvad Toyota gør.

Og med forruden forskubbet 10cm, står vi nu med nok en sportslig Mazda, der med et betydeligt og krigerisk frontparti og en fastback-bagende sender tankerne mod en amerikansk muskelbil.

Platformen deles med den for nyligt introducerede CX-5, der vil også danne basis for den fremtidige Mazda3.

Interiøret synes at være hidkaldt fra samme sted, hvilket i sig selv er en god nyhed, da det har givet kvalitetsniveauet et gevaldigt løft; både i form af materialer såvel som funktionalitet.

Hele klassen har i disse år fået vokseværk, og Mazdas nye topmodel er ingen undtagelse. Den er i decideret grad tiltaget i dimensionerne, således at det nu blot er 3cm der separerer den fra en BMW 5-serie rent længdemæssigt.

Til trods for dette, ventes den at blive 100kg lettere end en tilsvarende Mondeo.

Elementært velkørende

Vi fik en forsmag på henholdsvis mindste dieselmotor med 150hk i en sedan samt den næststørste benziner på 165hk  i stationcarudgaven.

Den blændende gearkasse og en fabelagtig dieselmotor skinner igennem.  Gearkassen er let betjent og herligt nøjagtig, akkurat som det forholder sig i MX-5, mens styretøjet føles en kende for let vægtet og mindre meddelsomt end man kunne ønske sig. For de vertikalt udfordrede, vil rattet endvidere befinde sig en kende for langt væk.

Dog er retningsstabiliteten fornem, hvilket med sikkerhed vil glæde de motorvejsriddere, der repræsenterer den principielle kundekreds for bilen.

Affjedringskomforten led under de velvoksne 19” fælge, der selvsagt var at finde på præsentationsmodellerne, men spørgsmålet er hvordan den sportslige undervogn vil håndtere det forsømte danske vejnet.

Førnævnte ruller skaber til gengæld høje mængder af greb, selv på åleglatte franske landeveje.

En sand bedrift

Den dobbelt-turboladede dieselmotor med verdens laveste kompressionsratio er som i CX-5 helt og holden sensationel.

Til trods for en ydelse på 150 hestekræfter og et dertilhørende moment på 380Nm formår den at sprænge rammerne for brændstoføkonomi i klassen med nærmest vanvittige 25,6km/l og en aldeles beskeden CO2-udledning på 104g/km. Alt imedens at 0-100km/t klares ganske tjept, på 9,1 sekunder.

Den opleves ikke en tand mindre fremfarende end den gør i den mindre CX-5, takket være en enestående lineær momentkurve og en finpudset gasrespons.

Benzinudgaven erfares noget mere forbeholden.
Japanerne har eksperimenteret med lidt lydmæssigt ingeniørarbejde, der ubestridt har forskønnet køreoplevelsen, men en turboløs benzinudgave står endnu ikke mål med en trykladet af samme beskaffenhed.

Man skal på eventyr i omdrejningsregisteret før kræfterne for alvor melder sig, og når de langt om længe gør er det ikke med helt samme bestemthed som lydbilledet kunne give indtryk af

Med verdens højeste kompressionsratio på 14:1, leverer den dog ganske respektable økonomiske tal, på henholdsvis 18km/l for laveste ydelsesniveau.

Begge motorer opleves dog dæmpede samt vibrationsfri, og på nær en udtalt buldren fra de brede dæk, var der ikke de store lydmæssige gener at spore.

I landet til januar

Når bilen lander hos de danske forhandlere til januar næste år, vil det i første omgang være i form af en benzindrevet stationcar med 2.0-liters motoren med 165hk samt mellemste udstyrsniveau, Vision, der indeholder bi-zone klimaanlæg, parkeringssensorer for/bag og 17-tommers fælge.

Mazda Danmark forudser at Vision udstyret vil være det mest handlede, og her er dieselmotoren med 150hk også tilgængelig.

Under Vision, finder man laveste udstyrsniveau, Core, der alene vil være tilgængeligt med spædeste benzinmotor der yder 145hk, med basisudstyr såsom manuel aircondition, radio og 17-tommers fælge.
Den omtalte model vil starte fra omtrentlig kr. 300.000, sandsynligvis som sedan.

I toppen af modelprogrammet træffer man Optimum, der kan anskaffes med 2.5-liters benzinmotoren med 192hk eller største dieselmotor der yder 175hk.

Her kan man fryde sig over 19-tommers fælge, adaptive Xenon-lygter med LED-teknik, et glimrende BOSE-anlæg med 11 højtalere samt lædersæder med el-justering for.

Alle modeller vil være udstyret med Mazdas ’Smart City Brake’-funktion, der mellem 4-30km/t er i stand til at bremse for en forankørende bil.

MPS ikke død endnu

Førnævnte 2.5-liters benzinmotor vil alene være tilgængelig med Mazdas nye 6-trins automatgearkasse, der med sin lock-up funktion lover en mere umiddelbar kraftoverførsel som det kendes fra manuelt gear.

Omvendt vil mindste benzinmotor  definitivt leveres med den glimrende manuelle gearkasse. Iblandt resten af motorerne er der frit valg.

Efter den primære introduktion af de benzindrevne stationcars til januar næste år, vil resten af modelprogrammet drypvis følge i et par måneder efter.

For så vidt angår en fremtidig MPS-model, affejer det japanske bagland det ikke kategorisk, men oplyser at de bygger den, forudsat de anslår at der er et marked for det.

[table “” not found /]


tags: