Home Biltest First drive: Ny Opel Astra
0

First drive: Ny Opel Astra

First drive: Ny Opel Astra
0
0

Opel er nu klar med en ny Astra, der gennem tiden har været en af de mest populære biler i kompaktklassen i Europa. Bilsektionen har været en tur i Østrig og Slovakiet for at se nærmere på den populære model.

Bilen fik debut på den netop overståede biludstilling i Frankfurt, og modellen er baseret på en letvægtskonstruktion med en helt nyudviklet arkitektur, nye motorer, nye sikkerhedssystemer, ny smartphone integration og nye serviceydelser som OnStar, der kommer på de danske biler fra efteråret 2016.

Nye og mere effektive motorer

Astra får de nyeste motorer med ydelser fra 95 hk til 200 hk. Slagvolumen rækker fra 1,0 til 1,6 liter, og diesel- og benzinmotorerne har tre ting til fælles: rolig motorgang, effektivitet og hurtig speederrespons. Det mærkes hurtigt i de Slovakiske bjerge, hvor Astra får fuld pedal.

Billigste version bliver Astra 1,0T Essentia med Opels nyeste tre cylindrede aluminiumsmotor med balanceaksel og direkte benzinindsprøjtning for 199.990 kr. I modsætning til forgængeren er aircondition nu blevet standardudstyr.

En anden nyudviklet motor er 1,4T Ecotec, der kommer i to versioner med enten 125 hk eller 150 hk og et drejningsmoment på op til 230 Nm. 1,6 Ecotec med 200 hk har 300 Nm i drejningsmoment med overboost og er den kraftigste motor til Astra.

Astra kan desuden fås med en 1,6 liters dieselmotor med tre forskellige ydelser fra 95 til 136 hk. Drejningsmomentet er 320 Nm. Den mest økonomiske Astra er 1,6 CDTI med 110 hk, der kører 29,4 km/l efter EU-normen, hvilket svarer til 90 gram CO2 pr. kilometer. 

Læs også:  Er det bare dumt? – hvorfor egentligt kåre Årets Bil?

Lettere og mere dynamisk

Den nye Astra er op til 200 kilo lettere end forgængeren og mindst 120 kilo lettere afhængigt af model og motor, og det kan mærkes. Den nye Astra ligger fremragende på vejen, og accelerationen – selv med den mindste benzinmotor – er slående. Faktisk skulle det ikke overraske mig, hvis det går hen og bliver den mest solgte Astra-version, da prisen på denne version er væsentligt mindre end de større motorer, og man kan vitterligt ikke mærke ved almindelig kørsel, at den mindste motor har væsentlig færre hestekræfter end de andre motorer i familien.

Resultatet af den omfattende vægtreducering er altså ganske tydelige: En mere dynamisk og køreglad bil – samt et lavere brændstofforbrug.

Mindre udvendig men større indvendig

Selvom bilen faktisk er både kortere og smallere end den nuværende Astra, er pladsen i kabinen bedre. Med en totallængde på 4,37 meter er den nye Astra 5 cm kortere end forgængeren, bredden er mindsket med en halv centimeter, og højden er reduceret med 2,5 cm, mens akselafstanden er mindsket to centimeter. På trods af dette kan bagsædepassagererne nyde godt af 3,5 cm bedre benplads og føreren har 2,2 cm mere lofthøjde til rådighed.

Designerne har arbejdet med visuelt at gøre Astra fronten så bred som mulig for at give den et mere kraftfuldt udtryk. Opel-lynet er som sædvanligt integreret i frontgrillen, og de karakteristiske boomerang-linjer findes også på den nye Astra, så den med det samme genkendes som en Opel også fra siden. Et af de mest karakteristiske designudtryk er C-stolpen, hvor det ser ud som om, taget svæver oven over bilen.

Læs også:  Test: Kan Ceed rykke fra de andre i Golf-klassen?

Godt forbundet med omverden

I 2016 kommer Astra også på det danske marked med mulighed for OnStar, der på samme tid er et personlig service- og et sikkerhedssystem. Ved tryk på en knap ringer bilen automatisk op til et Opel OnStar servicecenter, hvor man får personlig betjening. Denne service er til rådighed 365 dage om året i alle døgnets timer. Det er muligt at få hjælp til mange forskellige ting som for eksempel adresser på særlige butikker, teknisk information eller spørgsmål om bilen, hjælp til at finde et ledigt hotel eller forespørgsel om hvor langt man kan køre inden bilen skal til næste service.

Men der er i princippet ingen grænser for, hvad man kan spørge OnStar om. Låser man sig ude, kan man bede OnStar låse bilen op. Endvidere kan OnStar udbygges med 4G-netværksforbindelse, så den nye Astra bliver et kørende hotspot for op til syv mobile enheder.

Man skal dog være opmærksom på, at hvis man allerede til november, når bilen kommer på markedet i Danmark, køber en Astra, kan man ikke få eftermonteret OnStar, når det lanceres i Danmark til næste år. Så vil man have OnStar, skal man altså vente med at købe en Astra til næste efterår.

Læs også:  Opel nye storsællert rammer 100.000

Lys på første klasse

Et af højdepunkterne ved den nye Astra er den nyeste lygteteknologi med LED-forlygter med lang holdbarhed og bedre lys end de velkendte bi-xenon forlygter. Hidtil har LED-lygter kun været brugt som kørelys om dagen, men som den første bil i klassen får Astra denne mulighed til bilens nattelys på både nær- og fjernlyset.

LED-systemet sørger automatisk for at tilpasse lysets længde og styrke til trafikken – modkørende og medkørende – samt hastigheden. Lygterne får løbende informationer fra et kamera øverst i forruden af bilen, så de enkelte LED-elementer i lygterne enkeltvis slukker og tænder igen afhængig af modkørende trafik. I praksis betyder det, at man uden for byen altid kører med langt lys. De nye LED-forlygter til Astra er de mest avancerede, der findes i øjeblikket i bilindustrien og koster 17.000 kr. på det danske marked som ekstraudstyr.

Den nye Opel Astra lander i Danmark til november, og vi glæder os meget til at teste bilen grundigt på dansk grund, da vores forventninger efter denne korte præsentationskørsel i Slovakiet er blevet skruet gevaldigt i vejret.