1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Opel Cascada
0

First drive: Opel Cascada

First drive: Opel Cascada
0
0

Var det noget med en cabriolet til sommeren? Opel introducerer deres nye Cascada i Danmark til maj, og vi har allerede testet den i Sydfrankrig.

Kort sagt arbejder Opel hårdt med deres meget neutrale tyske brand, hvilket de for alvor tog alvorligt med introduktionen af livsstilsbilen Adam, som skal trække kunder fra blandt andet Fiat 500 og MINI. Den nye Opel Cascada er som udgangspunkt også en livsstilsbil, men hvis man sammenligner med andre cabriolet-modeller, så fremstår den faktisk også som ganske fornuftig.

Priserne starter ved 419.900 kr. med en 1,4 liters turbobenzinmotor som yder 140 hestekræfter og er koblet til en sekstrins manuel gearkasse. Denne pris kan sammenlignes mod en mindre Volkswagen Golf cabriolet med samme motorvolumen som yder 122 heste og koster 415.000 kr.. Hermed er Opel Cascada som udgangspunkt et oplagt valg, hvis man vil opgradere størrelsen på sin cabriolet, hvor den samtidig både bliver mere komfortabel og rummelig uden du behøves booke et ekstra møde med bankrådgiveren. Den kan dog også betragtes som et billigere alternativ til Audi A5 eller BMW 3-serie cabriolet, hvis man alligevel blot vil cruise – 3-serien har dog nogle mere spændende køreegenskaber og et herligt baghjulstræk.

Opel har fundet en niche

Opel fortalte stolt ved præsentationen, at Cascada er alene i sit segment, da både BMW 3-serie, Audi A5 og Mercedes E-klasse cabriolet-modellerne er mere under ”luxury” segmentet. I klassen under finder man eksempelvis VW Golf cabriolet og Peugeot 308 CC, hvor sidstnævnte faktisk koster fra 450.000 kroner med 156 heste.

Størrelsesmæssigt er Opel Cascada næsten 4,7 meter lang, 1,84m bred og med en akselafstand på 2695mm er den kun 40mm kortere end Insignia. Yderligere kan den sammenlignes med Audi A5, hvor den er længere men smallere, mens den også må se sig slået i størrelsen af den betydeligt dyrere flyder, E-klasse cabriolet.

Læs også:  Vinterklar bil: De vigtigste opgaver for at sikre, at din bil klarer kulden

Priser:

[table “” not found /]

Plads til fire – og en køreferie

Der er plads til fire personer i Cascada, og på bagsædet kan både børn og mindre voksne klemme sig ind. Bagagerummet byder på 280 liter når kalechen skal kunne rulles af, mens man har 380 liter med kalechen på, hvilket er præcis samme kapacitet som den nye Volkswagen Golf.
Skal man på køreferie er der mulighed for at nedfælde bagsæderne, hvorefter man kan gøre brug af 750 liter og transportere genstande op til lige over 1,8 meter i længden.

Kørepositionen er også udmærket selv til høje personer, men ligesom i mange andre cabriolet er udsynet ved A-stolpen begrænset, hvilket man alligevel hurtigt vender sig til, selvom det virker irriterende i starten.

Støjen er udmærket dæmpet, men man kommer ikke udenom det er en cabriolet, hvorfor man selvfølgelig vil opleve ekstra støj selv når kalechen er på. Opel har dog tilføjet et ekstra lag fleece, hvilket både dæmper støjen og er bedre for klimaet i bilen.

Kalechen rulles let af ved hjælp af en kontakt mellem forsæderne, mens man fra standard også kan styre processen med nøglen. Den lette kaleche som vejer 50 kilo rulles af og på ved hastigheder op til 50 km/t, mens man har 17 sekunder til at posere foran alle de forbipasserende i mellemtiden før den er af/på. Vil man gøre sin Cascada mere opsigtsvækkende kan man vælge iblandt tre kalechefarver i form af sort, mørk rød eller mørk brun – herudover er der 10 karrosserifarver.

Motorudvalget består udover den lille 140 hestes også af en ny 170 hestes 1,6 liters turbobenziner, som har et drejningsmoment på 280 Nm ved overboost, mens man stadig kan køre op mod 15,9 km/l – dette er faktisk bedre end den mindre og lettere Golf cabriolet med 122 heste! Herudover er der to dieselmotorer i form af en 165 hestes og 195 hestes biturbo med 400 Nm, hvor man hos den danske importør stadig overvejer lanceringen af sidstnævnte motor. For skal en cabriolet ikke være med benzinmotor? Dette er i hvert fald for de fleste en uskreven men vigtig regel, da man ikke gider hører på dieselstøjen men hellere høre en mere vellydende lille benziner.

Læs også:  BMW M5: Nu med M Hybrid-drivlinje og 727 hestekræfter

Den nye 170 hestes turbobenziner som er yderst momentstærk gør et godt arbejde, og selvom den ikke ligefrem gør Opel Cascada til en raket med en accelerationstid fra 0-100 km/t på 9,6 sekunder, men topfarten på 222 km/t burde være rigelig for de fleste. Motoren virker yderligere som raffineret og tilpas støjsvag, hvorfor man forventer dette vil blive den bedst sælgende model med en pris fra 469.900 kr., mens man kan betale 20.000 kr. yderligere for en opdateret sekstrins automatgearkasse.

Komfort frem for sport – men kan begge dele

En 4,7 meter lang cabriolet forventer de fleste ikke har sportslige køreegenskaber, og med Audi A5 cabriolet som den sidst testede i denne klasse for overtegnet, så var mine forventninger ikke høje til køredynamikken.

Opel lægger dog ej skjul på, at Cascada er udviklet med henblik på komfort frem for sport, men dermed ikke sagt køreegenskaberne er døde på snoede bjergveje. Forhjulsophænget er HiPerStrut, hvilket kendes fra Insignia OPC og Opel kalder det selv for deres bedste undervogn. Selvom dette er en sportsundervogn, så føles den ikke hård men ganske behageligt affjedret uden man bliver søsyg, hvilket specielt blev sat på prøve i bjergene.

Læs også:  Sådan reparerer du selv lakskader på din bil – trin for trin guide

For at opretholde de fine køreegenskaber har karrosseriet blandt andet tværgående stålvanger i undervognen og forstærkede paneler. Sammenlignet med Opel Astra Twin Top cabriolet er Cascada karrosseriet 41 % mere vridningsstabilt!

Den adaptive undervogn som går under navnet Flexride kan også tilvælges, hvor man udover en normal køreindstilling kan vælge ”Sport” eller ”Touring”, hvor sidstnævnte er sat op til komfort. Forskellen kan mærkes en smule på affjedringen og styretøjet, men det er bestemt ikke et nødvendigt tilkøb til sin Cascada.

Veludstyret

To udstyrsvarianter lanceres, hvor det laveste niveau kun kan vælges i kombination med den lille benzinmotor, hvilket overtegnet hurtigt vil tro føles sløvt til en 1.700 kilo tung cabriolet som Cascada.

Selv i laveste udstyrsniveau får man dog blandt andet 17” alufælge, fartpilot, sportsundervogn, fjernbetjent kaleche, aircondition, LED-baglygter, parkeringsassistance bag samt en Lys og Syn pakke.

Vælger man Cosmo-udstyrsniveauet som er standard til alle andre varianter udover den lille benziner, hvor man må betale 20.000 kroner ekstra bliver man udstyret bl.a. udstyret med:

  • 18” alufælge
  • Elektrisk håndbremse
  • Ambient light i dørene
  • 12V stik for og bag
  • To-zoners klimaanlæg
  • Sæder i imiteret dellæder
  • Tågeforlygter og andet

Konklusion:

Cascada havde verdenspremiere tilbage i starten af marts ved Geneve Motor Show, og den tyske bilfabrikant har særdeles travlt med at modellen på markedet. Førstehåndsindtrykket af Opels nye store cabriolet er dog også særdeles positivt, da den både er velkørende, komfortabel, veludstyret og godt prissat. Opels brand er dog det største problem, men er man ikke en mærkesnob, så ser det godt ud.

[table “” not found /]

tags: