1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Skoda Rapid Sportback
0

First drive: Skoda Rapid Sportback

First drive: Skoda Rapid Sportback
0
0

Det er næppe nogen statshemmelighed, at det ikke er gået Skoda Rapid helt som tjekkerne havde håbet. Efter en halvsløj lancering i Europa, er salget nu nærmest stagneret. Skodas svar? En ny bagende.

På mange måder er Rapid Spaceback måske derfor den bil som Skoda skulle have sat på markedet fra begyndelsen. Nok er Rapid delvist skabt til udviklingslande i Østeuropa og vel har små sedanmodeller som Mercedes CLA og Audi A3 Sedan relativ succes i Vesteuropa, men det ville være håbløst at forestille sig at en mindre mellemklasse-Skoda ville kunne falde i samme kategori som benævnte biler. Det gør de selvsagt heller ej.

Der er stadig tale om en VW Polo-baseret bil, der er omtrent 20 centimeter kortere end en Golf. Skoda tøver naturligvis ikke med at klassificere den i Golf-segmentet, og så ser den pludselig alvorligt billig ud. Samme nummer laver de med Octavia, der på trods af at køre på en Golf-platform helst skal sammenlignes med Passat og Mondeo.

Læs også:  Indvirkningen af din kreditværdighed på bilforsikringspriser

Men udover den nye bagende, er fornyelsen til at overse. Nyhederne består primært af nye farver inde som ude, nye sædebetræk og tilføjelsen af en 90-hestes dieselmotor. Servostyringen er vidst også gjort endnu mere elektrisk, men der er ikke rigtigt nogen fra den danske journaliststab der formår at fatte, hvad de egentlig har ændret. På pressemødet får vi gentagne gang at vide at Rapid Spaceback er en ny, ung Skoda. Taget resten af pressemødet i betragtning lader det til at ungdommen nu til dags primært har interesse for læssehøjde og airbags.

Bag rattet er det også svært at spore en forskel. Med glastag og lyst indtræk er kabinen i Rapid som sådan et behageligt sted at opholde sig, og man glemmer for en stund at alt plastic er hårdt som granit og at affjedringskomforten ville være bedre tjent med en industrivej uden for Bratislava end Gardasøens spaghettiveje.

Når den kommer på markedet, bliver den uden den fancy  tofarvede lakering som Skoda viste os, da denne var forbeholdt en særlig introduktionmodel. Øv. Og prisen bliver omtrent 10.000 kroner dyrere end den nuværende Rapid, til trods for at Spaceback er kortere og ikke en Combi. Konkurrenterne er ikke svære at få øje på. Skoda kan sælge dig en Rapid Spaceback med 75 hestekræfter og aircondition til 175.000 kroner. Hyundai kan lave en i30 med 5 års garanti uden kilometerbegrænsning til 184.995 kroner. Den har 25 hestekræfter yderligere men ingen aircondition.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Ovre hos KIA lyder prisen 189.990 kroner for en Cee’d med samme 1,4-liters motor med 100 heste og 7 års eller 150.000 kilometers garanti. Her inklusiv aircondition. For de fleste mennesker, vil det være svært at skille de tre ad på prestigeværdi, men i en klasse hvor hver en kroner vendes, betyder koreanernes garanti en hel del. At de begge er større og mere praktiske end Rapid Spaceback har også noget at sige. For ikke at nævne, at potentielle købere kan spadsere fem meter videre i samme salgslokale og snuble over en væsentlig større og mere velkørende Octavia, der tilfældigvis netop har vundet prisen for Årets Bil 2014, til 199.000 kroner. Med det taget i betragtning, er det svært at se hvor Rapid Spaceback skal passe ind.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Da Rapid blev søsat på det danske marked fik den kritik for at tilbyde for lidt for pengene. Med en merpris på 10.000 kroner, lader det indtil videre at være samme historie for den mere traditionelle Spaceback. Det er på en måde en skam, for det er en nogenlunde ærlig bil der hverken skuffer eller imponerer på nogen områder. Der sælges tusindvis af sådanne biler på det danske marked, men fælles for dem alle er at de har fundet vejen til Hr. Jensens hjerte gennem hans pengepung.

tags: