Subaru har sat krydderi på deres Legacy og Outback og søger at bejle til nye købere med kombinationen af automatgear og dieselmotor. Det fungerer.
Tilføjelsen af automatgear på dieseludgaven er ifølge Subaru Nordic frugten af 5 års kamp for modellen i Europa – Nordamerika og Australien er Subarus kernemarkeder, hvor lige præcis kombinationen af dieselmotor og automatgear møder stor modstand. Amerikanerne elsker ganske givet automatgear men har endnu ikke affundet sig med dieselmotorens rallen, hvorimod Australien møder dieselmotoren med et åbent sind men alle dage har foretrukket manuelle gearkasser. Således blev det til, at en automatgearkasse kombineret med dieselmotor udelukkende var et europæisk ønske men nu er den her.
Introduktionen falder sammen med en mild ansigtsløftning til Outback og Legacy, hvor de ydre ændringer begrænser til kofangere, fælge og lidt finjustering af lygter og indeni til et sæt friske instrumenter, altså intet radikalt.
Motorerne, der igennem længere tid har haltet bagud både hvad angår ydelse og effektivitet kører nu alle i snit 10% længere på literen og udleder tilsvarende mindre CO2.
Automatgearkassen er ikke en helt gængs af slagsen men en såkaldt ’CVT’ gearkasse, som det også kendes fra Audis roste MultiTronic. Det er første gang nogensinde, at kombinationen af automatgear og diesel har fundet sted i Subaru-regi. Subarus boxerdiesel var i forvejen forsinket til en fest, der havde stået på i et årti i Europa, så tilføjelsen af en automatgearkasse var om noget endnu mere tiltrængt.
Stille som skoven
CVT er som udgangspunkt ingen nyhed, hvad det giver dig er en grundlæggende udvekslingfri gearkasse, der altid holder motoren i det optimale omdrejningsområde når kørestilen kalder på det og sænker omdrejninger til det minimale når den ikke gør. Såfremt du ikke kan vænne dig til tanken om den gearløse gearkasse, tilbyder Subaru dig 7 udvekslinger som du manuelt kan bladre rundt i, såfremt det skulle falde i din smag. Ved brug af den manuelle funktion skifter Lineartronic på en tiendedel af sekund, hvilket i realiteten føles lige så hurtigt og smidigt som en DSG gearkasse og modsat de tyske konkurrenterne skal du ikke slippe ekstra for skiftepedaler bag rattet.
Når fjolleriet stopper, noterer man sig hurtigt at der er stille som en domkirke i Outback. Det er til dels sikret ved, at automatgearsudgaven er væsentligt bedre støjisoleret i kabinen, således at der er op til 5dB tystere ved alle hastigheder. Subaru siger selv, at årsagen hertil er at de mere køreglade manuelle chauffører ønsker motorlyden i højere grad end de mere magelige automattikforvente.
Stilheden i kabinen er et af flere elementer, der gør Outback til en særdeles komfortabel bil. Svenske veje er hverken bedre eller værre end de danske og til trods for at undervognen syntes fast over kloakdæksler og disses kompagnoner er der absolut harmoni og velafstemthed i Outbacks undervogn ved alle hastigheder. Det er tydeligt at mærke, at Outback er en velvoksen bil med 20 centimeters frihøjde men falder biltypen i ens smag bliver det ikke meget bedre. Især offroad finder de 20 centimeters frihøjde anvendelse og vi taler rigtigt offroad, ikke blot græsbedækkede højder eller grusveje i sommerhuskvarterer. Lige præcis den forhøjede familiebil, som Outback dybest set er, bliver nok sjældent solgt med henblik på terrænbrug men den kan væsentligt mere end man umiddelbart skulle tro. Rundt om Ring Knutstorp er der anlagt en flere kilometer lang offroadbane som Outback håndterede uden kvaler, en mindre punktering undtaget.
Gennem svingene bliver du først mødt af lidt forventelig understyring men begraver du pedalen kan du lade det sublime AWD-system trækker dig ud af kurverne med en hastighed der overgår forventningerne. Outback er ikke en bil der spiller op dans på landevejen men et godt vægtet, hydraulisk styretøj med rimelig føling og den sublime affjedringskomfort sikrer, at evnerne er der såfremt lysten skulle melde sig.
Volvo XC70 og VW Passat Alltrack er to af de modeller som Outback skal lokke købere væk fra og jeg må ærligt erkende at Subaruen vinder uomtvisteligt på oplevelsen bag rattet. Men slår man blikket væk fra kørebanen og rundt i kabinen, melder bekymringerne sig hurtigt.
Positiv atypisk
For Subaru har nu aldrig gjort sig i bløde plastmaterialer og stemningsbelysning. Mærket har altid haft en trofast følgeskare af købere grundet det tekniske flair i form af evigt permanent firehjulstræk og pålidelighed som en gravsten. Den plast du finder i kabinen er hård. Stenhård. Subarus danske pressechef mener selv, at du udelukkende noterer dig instrumentbrættets hårdhed den ene gang du mærker på det men sandheden er, at der er gået mange Audi A6’ere over disken på bl.a. den konto. At materialerne i kabinen ikke er af den fornemmeste blødhed, er alt andet end enslydende med, at kvaliteten derinde er kritisabel. Outback føles bygget på en måde som har været stort set fraværende fra markedet siden Mercedes byggede hverdagshelten W124. Læderet i testbilen føles også overraskende blødt men det er ikke det du får gavn af, såfremt du herhjemme i Danmark vælger at kaste 25.000 af de surt opsparede efter en læderkabine. Grundet danske afgiftsregler flår Subaru Danmark stoffet af sæderne og udskifter det i stedet med det fineste, håndsyede italienske læder. Lyder tillokkende, men tiden vil vise hvorvidt det står mål mod japanske køer.
Hvis du finder kabinen kedelig, kan du om ikke andet glæde dig over de kolossale mængder plads på bagsædet. I min kådhed glemte jeg selvsagt at tage et billede men med en voksen mand på forsædet kunne jeg næsten strække benene omme bag i. Det er imponerende for en bil i klassen. Hvad der også er imponerende er mængden af standardudstyr heriblandt: elsæder, fartpilot, skiftepedaler bag rattet, foldbare el-spejle med varme, varme i sæder og forrude, to-zoners klimaanlæg, Bluetooth telefoni med ratbetjening, Xenon-lygter med kørelys, bakkamera og automatiske viskere. Dieselmotoren i sig selv efterlod ikke meget indtryk. Den støjede besynderligt ved lave omdrejninger og trak rimeligt når der var behov for det. Automatgearkassen skulle efter sigende være skræddersyet til motoren men uden sammenligningsgrundlag er det svært at sige, hvorvidt det har gjort en forskel. Men i kombination fungerede det fortræffeligt.
Konklusion:
Får 11 år siden solgte Subaru ingen biler i Danmark. I friværdiens storhedstid satte de salgsrekord. I dag er de et eller andet sted derimellem men fortjener oprigtigt talt bedre. Outback og Legacy er langt fra en bil for alle men problemet i Danmark syntes ikke at være bilen selv, men at ingen har den fjerneste antagelse om, hvad en Subaru er eller hvad gør den særlig.
Det syntes en skam, for på trods af at Outback og Legacy som alle andre Subaruer ikke decideret kan kategoriseres, fortjener de den anerkendelse og opmærksomhed som de nyder alle andre steder i verden.