1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: VW Golf Mk7
0

First drive: VW Golf Mk7

First drive: VW Golf Mk7
0
0

Den nye syvende generation af Volkswagen Golf ligner på mange måder sig selv, men der er flere tekniske detaljer som gør den innovativ og spændende på ny.

Salget af Golf startede tilbage i 1974 og der er indtil nu solgt mere end 29,1 millioner eksemplarer, hvorfor forventningerne også er store til den nye Mk7, som havde sin officielle verdenspremiere ved Paris Motor Show. Vi tog derfor turen til Sardinien, hvor vi kunne teste tyskernes nye våben.

Volkswagen følger udviklingen med lettere modeller, hvorfor den nye Golf vejer op mod 100 kilo lettere! Det er dog ikke kun det opdaterede motorudvalg eller den nye MQB-platform som gør forskellen, da der også er sparet op til 6 kg på elektronikken, 26 kg på gearkasserne samt 37 kg på kabinen o.a..

Kvalitetsløft af kabinen

Inde i kabinen er der blevet gået i detaljer, da man bl.a. har reduceret vægten på instrumentbrættet med 400 gram, og selvom materialerne vejer mindre føles kvaliteten ikke ringere, tværtimod.
Kvaliteten er faktisk blevet en del bedre, men man undgår ikke mange tynde plastikelementer, hvis man kigger kabinen og specielt instrumentbrættet efter.

Kabinens udseende har også fået et løft, hvilket også vil kunne opleves i mindste udstyrsniveau, hvor en 5” touch skærm er standard, mens man også kan gøre brug af elektrisk håndbremse, fartpilot, kørecomputer samt aircondition. Vælger man topudstyret Highline føler man sig veludrustet med udstyr, og den kan også kendes på flere specielle chromdetaljer. Hvis Highline ikke er nok er der mange muligheder for tilkøb af ekstraudstyr i luksusklassen såsom massagesæder, panorama-soltag, lækker 8” touch skærm med 3D-navigation, læderindtræk og et væld af brugbare assistentsystemer.
Derfor kan den nye VW Golf hurtigt blive dyrere end forventet, hvis man sætter krydser på ekstraudstyrslisten, hvor man udover udstyr til kabinen også finder optimeringer til eksteriøret såsom Bi-xenon forlygter, LED-baglygter og op til 18” alufælge.

Læs også:  Hvad er et partikelfilter?

Nu med mere benplads på bagsædet

Udover at være blevet lettere og 5,6 cm længere reklamerer Volkswagen også med den forbedrede sikkerhed, hvor den nye multikollisionsbremse er standard, mens et precrash-system lukker vinduer, strammer selerne samt forbereder bremserne før en mulig ulykke.

Den ekstra længde har givet 15mm bedre bagsædeplads, hvilket man bemærkes hvis man er over 190. Bredden er også øget med 1,3 cm, mens man har reduceret højden med 2,8 cm, hvilket ikke gøre det sværere for folk med lange ben at finde plads i kabinen, da forsæderne er rykket 20mm tilbage.

Derudover har bagagerummet også fået tildelt 30 liter yderligere, hvilket får kapaciteten op på 380 liter. Hvis  alle tre bagsæder tilmed lægges ned opnår man 1.270 liter, hvilket er hhv. 17 og 22 liter mere end i Ford Focus.

Spændende motorudvalg

Op til 23 % mere brændstoføkonomiske samt en reduceret CO2-udledning i gns. på 13,9 %… Sådan fortælles der om de nye motorer, da de forventes at skåne miljøet for 31,5 millioner liter brændstof og 119.000 ton CO2 om året i Europa!

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Motorudvalget spænder fra 85 benzinheste til 150 dieselheste, mens momentkurven også går fra 175 Nm til flotte 320 Nm. Det samlede motorudvalg ser interessant ud med fornuftige motorer, hvor de har gennemgået en slankekur, for at kunne være med i den nye Golf, hvilket sikrer den forbedrede brændstoføkonomi.

Som udgangspunkt er brændstoføkonomien i Golf Mk7 imellem 18,9 til 26,3 km/l, mens Bluemotion-modellen vil blive introduceret i 2013, hvor man vil kunne køre 31,3 km/l og kun udlede 85 gram CO2 per kørte kilometer.

På presseturen var der kun mulighed for at prøve den nye benzin samt diesel topmodel. Dieselmodellen udmærkede sig med sin flotte momentkurve og en omdrejningsvillig motor, hvor den faktisk lød godt når den fik gas. Accelerationstiden med 150 hk og 320Nm er angivet til 8,6 sekunder, og den må derfor anses som kvik, mens man stadig har en flot brændstoføkonomi på mellem 22,2-24,4 afhængig af gearvalg.

Sjov, støjsvag og økonomisk TSI’er

Den 1.4 TSI med cylinderfrakobling klarer accelerationen på 8,4 sekunder, og er dermed den hurtigste introduktionsmodel. Ift. den store diesel er vægten omtrent 90 kilo lettere, og det er noget som kan mærkes!
På vejene føles den lettere benzinmotor mere behagelig, da den har en lavere vægt foran, og det bemærkes såmænd også i sving, hvor den er mere præcis og understyrer mindre.
Derudover bør det også nævnes denne motor er ekstremt støjsvag, hvilket både gælder ved kørsel med to eller fire cylindre aktiveret, hvilket du ej heller lægger mærke til. Motoren er meget rolig, og hvis du pludselig vil accelerere bliver de to sidste cylindre aktiveret på mellem 13-36 millisekunder.

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

De testkørte topmodeller udmærkede sig også som ekstremt komfortable, hvilket var selvom alle testmodellerne var udstyret med 17” alufælge, mens vi i Danmark højest som standardudstyr finder 16” i Highline. Topmodellerne er dog også udstyret med en multi-link bagaksel, hvilket man ikke vil finde i de små modeller.

Stærke priser!

Priserne starter fra 210.000 kr. med mindste udstyrsniveau, 85 benzinheste og tre døre, mens man skal betale yderligere 15.000 kr. for at få fem døre. Se prislisten forneden:


Den 1.4 TSI med cylinderfrakobling(ACT) vil dog først være klar til introduktion en gang i 2013.

Lancering om én måned

Med lanceringen af den nye Golf har VW igen placeret sig solidt i kampen om køberne i klassen, men det er specielt pga. den bedre komfort, plads, fine priser og udmærket standard udstyrsniveau, at den bliver specielt interessant at følge og prøve igen.

VW Golf Mk7 får danmarkspremiere d.17-18 november, men der går ikke mange uger før den danske Volkswagen-importør åbner for ordrebøgerne.

[table “” not found /]