1. Home
  2. Baggrund
  3. Flere kræfter og lavere forbrug med vand i benzinen
0

Flere kræfter og lavere forbrug med vand i benzinen

Flere kræfter og lavere forbrug med vand i benzinen
0
0
Selv om moderne benzinmotorer er effektive, så er der stadig ca. 20% af benzinen, der ikke bliver forbrændt. Især ved høje omdrejningstal bliver en del af benzinen brugt til at køle motoren, i stedet for at få bilen fremad. Men nu har Bosch udviklet en ny teknologi, der sprøjter vand ind i motoren og det skal reducere brændstofforbruget med op til 13% – 4% i testcyklussen, skriver Bosch i en pressemeddelelse.

Turbo på turboen
Reduceret brændstofforbrug er godt: men der er mere end det i Bosch’ nye vandindsprøjtningssystem. For vandindsprøjtning kan også give ekstra power til turboladede motorer. Den første bil med teknologien er BMW M4 GTS, der får sprøjtet vand ind sammen med benzinen i sine 6 cylindre og der er endnu et stykke vej til, at almindelige familiebiler for installeret teknologien.

Systemet kræver kun meget lidt vand – for hver kørte 100 km ligger forbruget kun på få hundrede milliliter, og der skal fyldes efter på en lille tank for ca. hver 3000 km. Løber man tør for vand sker der ikke noget ved det. Motoren fungerer alligevel, bare uden de ekstra gevinster på effekt og forbrug.

Ruster motoren indefra?
Det er ingen fare for, at de små mængder vand i motoren giver rust. Vandet fordamper fuldstændig inde i motoren og udledes totalt i miljøet sammen med udstødningsgassen.