Home Biltest First drive: Faceliftet Ford Focus
0

First drive: Faceliftet Ford Focus

First drive: Faceliftet Ford Focus
0
0

Selvom Ford i 2013 var det næststørste bilmærke i Danmark, er der fortsat langt op til Volkswagens dominans. Den nye Ford Focus skal være med til at bringe Ford tilbage på toppen af salgslisterne. Bilsektionen har været i Malaga og teste den spritnye Focus.

I 2013 blev der solgt 1.745 nye Focus modeller. Det er i sig selv et hæderligt salgstal, men når Volkswagen samtidigt sender 4.190 nye Golf-varianter på markedet, blegner Fords succes.

Med den nye Focus satser Ford benhårdt på det europæiske marked, da vi i Europa er blevet vilde med små økonomiske biler. Med en pris fra 209.980 håber Ford, at de kan hive nogle af kunderne tilbage fra de mindste mikrobiler til den større klasse, hvor nypris og brændstoføkonomi stadig er fornuftig, men hvor pladsen i både kabine og baggagerum er en helt anden verden i forhold til mikrobilerne.

Vildskab under kontrol
På de snoede bjergveje i Spanien fører den nye Fokus sig rigtigt frem. Den 1,5-liters EcoBoost-motor med 182 hk trækker bilen gennem landskabet med lethed og skaber en utrolig fornemmelse af kontrol blandet med vildskab, for Focus’en er virkelig en underholdende bil at køre i. Den opstrammede undervogn giver god føling med vejen, og det skarpe styretøj bidrager yderligere til en fremragende køreoplevelse. Det er en af de mange ting, der gør den nye model utroligt spændende. Desværre kommer sæderne til kort, når de snoede veje sætter bilens køreegenskaber på prøve. Sidestøtten er ikke prangende, hvilket kan gøre bjergkørsel til en lettere anstrengende oplevelse.

Læs også:  10 grunde til at Ford Focus blev årets bil

På trods af en hårdtarbejdende motor med 182 hk er støjniveauet så lavt, at man uden problemer kan føre samtaler i bilen uden at skulle hæve stemmen – selv ved motorvejshastigheder. I det hele taget er kabinen i den nye Focus et utroligt komfortabelt sted at befinde sig takket være de gode pladsforhold. Selv for personer med en højde på over 190 cm er der rigeligt plads på både for- og bagsæder. Og baggagen er der også masser af plads til i det 363 liter store baggagerum.

Avanceret teknik
Ford har også haft meget fokus på de tekniske aspekter i denne omgang, som tydeligt kommer til udtryk, når man opholder sig i bilen. Udviklingen af et avanceret parkeringssystem, som både finder plads og parkerer for dig automatisk, gør hele oplevelsen lidt mere interessant. Derudover kommer den også med automatisk kollisionsbremse, adaptiv fartpilot og avancerede forlygter, som tilpasser lyset efter bilens hastighed og retning.

Læs også:  Jaguar I-Pace vinder Årets Bil i Europa 2019

Noget af det Ford er særligt stolte over, er det nyudviklede stemmestyrede navigations- og entertainment center kaldet SYNC. Systemet kan bruges sammen med den integrerede navigation, og ved hjælp af en knap på rattet kan man finde alt fra benzinstationer til supermarkeder og restauranter. Derudover kan du også bruge SYNC knappen til at sige hvilken sang eller radiostation du vil høre.

Her kan du se, hvordan SYNC fungerer:

 

Vi synes:
Med den nye Focus har Ford endnu en gang skabt en fremragende køremaskine med velfungerende avancerede systemer, som giver både sikkerhed og komfort. Rigeligt med plads og en fornuftig pris giver Ford Focus endnu et par trumfer på hånden i forhold til konkurrenterne.

Ford Focus 1.5 liter EcoBoost, titanium, 5 dørs

Ydelse: 182 hk
Præstationer: Topfart: 224 km/t – 0-100 km/t: 8,6 sekunder
Forbrug: 18,5 km/l
Køreklar vægt: 1334 kg
Mål i cm: 436 , 201 , 148
Bagagerumsvolumen: 363 / 1.148 liter
Pris: 302.340,- (startpris 209.980)

tags: