Det har længe været kendt, at de danske registreringsafgifter gjorde ondt i forbrugernes pengepung. Nu viser den sig også at koste liv.
Såfremt den danske vognpark var blot en enkelt år yngre, ville op mod 30 mennesker om året overleve ellers dødelige trafikuheld.
Såfremt uheldet fandt sted i en nyere bil, ville de udelukkende blive kvæstet. Ifølge konklusionerne i en rapport fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), har bilens alder stor indflydelse på personskadernes omfang.
Vores bilpark er gradvist blevet ældre, gennem de seneste år. Selvom vi i 2011 havde et rekordstort salg af nye biler, har krisen sat sin mærke i bilparkens alder. Derfor er bilerne i Danmark i gennemsnit blevet næsten et år ældre fra 2004 til 2010.
Skal man tro seniorforsker Tove Hels fra DTU, er følgerne af bilens alder den vigtigste konklusion i rapporten:
”Intuitivt har man en fornemmelse af, at det betyder noget, om man kører i en ny eller gammel bil, men at effekten er så stor, er det mest markante i rapporten. Det kommer ikke bag på os, for det ligger i forlængelse af andre internationale videnskabelige resultater.
I rapporten bliver en række scenarier opstillet:
”Vi har kigget på alle de uheld, der skete i 2010 og har sagt: Hvad nu, hvis alle uheld var sket med helt nye biler, altså fra 2010, med de samme førere og de samme uheldssituationer. Så ville vi kunne have sparet 50 dræbte; det er et meget markant resultat”
Rapporten forholder sig udelukkende til følgerne af uheldene, og ikke hvorfor de sker. Lignende rapporter fra udlandet har også nået samme konklusion, at risikoen for at komme til skade eller dræbt, er væsentligt mindre når man kører i en nyere bil.
”Hvis man fjerner halvdelen af de biler, der er over 10 år gamle, kunne man spare 10 procent af de dræbte”, siger Tove Hels.
FDM har været med til at betale rapporten, men har ikke haft indflydelse på indholdet. Slev tror FDMs administrerende direktør, Thomas Møller Thomsen, at en komplet afgiftsomlægning er vejen frem, da det vil gøre det muligt for danskerne at købe nyere og dermed med sikre biler.
Han påpeger at mange danskere er nød til at køre i gamle biler:
“43 procent af bilparken er over 10 år gammel, og på grund af de høje afgifter er typisk børnefamilier nødt til at køre i en ældre bil. Godt nok kører der mange af de helt små nye biler, men de tilgodeser ikke børnefamiliernes behov. Vi ser gerne, at når nu politikerne får taget sig sammen til at få lagt bilafgifterne om, skal man ikke kun kigge på miljø, men også på sikkerhed”
Rapporten er nu sendt videre til Justits- og Tranportministeriet, og har i dag været et omdiskuteret emne på Christiansborg.