KIA tager del i GTI-festen med en GT-udgave af den nye Pro_Cee’d.
Vi vidste allerede at KIAs ny Pro_Cee’d og Cee’d GT ville anvende en 205 hk stærk, 1.6-liters turbo motor i både tre- samt femdørsformat. Hvad vi ikke vidste, var hvordan den ville tage sig ud.
Nye tider hos Top Gear
Ganske godt, viser det sig. Før den store debut på Geneve Motor Show, har KIA lanceret en række officielle billeder af dere nye tredørs Pro_Cee’d i topmodellen GT, med røde bremsekalibre og hele baduljen. Det er den hurtigste bil i segmentet, men det gode udseende og den glimrende pålidelighed er i skabet takket være tidligere designer og nu administrerende direktør Peter Schreyer. På trods af de snusfornuftige garantier har KIA nu fået smag for at bygge en bil, du rent faktisk kan være passioneret omkring.
Selv i standardform er den nye Cee’d en flot bil, med Screyers karakteristiske ’tiger snude’ der danner front for en selvsikker, smuk formgivet karosse. Røde bremsekalibre, Recaro sæder og andre sporty detaljer skal løfte indtrykket.
Spørgsmålet er, om enthusiasterne endelig kan se udover emblemet på fronten, men i det mindste har GT-udgaven nok kræfter til at overbevise dem. Måske Top Gear tager den til sig?
0-100 km/t på 7.9 sekunder
Man kan kun håbe, at KIA har den fornødne know-how, til at gøre den nye GT til en oprigtig konkurrent til de europæiske GTI-modeller. KIA mener selv, at den befinder sig lige under klassen rent ydelsesmæssigt, hvilket man må medgive den.
Koreanerne sigter i stedet mod de blødere rivaler som Scirocco og Astra GTC, hvor VWs bud kan fås med en 210hk, 2.0-liters motor mens Astra leverer 180 hk fra en turboladet 1.6-liters enhed.
Det kan forventes at Pro_Cee’d GT bliver en god slat billigere end de to, og med en 0-100 km/t tid på 7.9 sekunder burde den være tjep nok.
Bilen forventes at stå klar hos forhandlerne i tredørsform til sommer, mens femdørsudgaven vil være klar senere på året.