1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Her er den nye E-klasse Coupé og Cabriolet
0

Her er den nye E-klasse Coupé og Cabriolet

Her er den nye E-klasse Coupé og Cabriolet
0
0

Ny front og godt med sikkerhedsudstyr, skal holde E-klassen interessant lidt endnu.

For kort tid siden bragte vi nyheden om, at Mercedes havde offentliggjort et stort facelift til E-klasse sedan samt stationcar, og nu kommer den forventede nyhed om, at også cabriolet samt coupéudgaven også bliver opdaterede.

Nyt i sikkerhed

Tager man Mercedes’ tidligere facelift i betragtning, er dette rent faktisk ganske dramatisk. Forfra har alle E-klasse modellerne fået et væsentligt mere aggressivt udseende, mens bagenden stadig ligner sig selv.

Nøglen i dette facelift har dog været teknologi, som der nu er en hel del af. Måske har Mercedes frygtet at deres biler er blevet for komfortable, da meget af udstyret synes at stoppe søvnen i at trænge sig på.

Første generation af ’Attention Assist’, der larmer løs såfremt du tager dig af en lur har nu fået en opdatering, og der er blevet tilføjet et ’Stereo Multi-Purpose Camera’, der foretager en tredimensionel evaluering af førerens helbred samt andre trafikale forhold, såsom forankørende, modkørende eller krydsende køretøjer, samt fodgængere og trafikskilte. I gamle dage blev dette blot benævnt uopmærksomhed, men imidlertid har vi åbenbart fået en teknologisk løsning på dette.

Læs også:  Lamborghini vinder 'Manufacturer of the Year' ved det årlige TopGear.com Awards i London.

Ingen V8-model

Meget af denne teknologi vil være ekstraudstyr, men det forventes at alle danske Cabriolet samt Coupé modeller vil få ’Collision Prevention Assist’ som standardudstyr, der ved anvender radar for at undgå kollisioner bagfra. Der er altså mange mulige måder at få den nye E-klasse til at stoppe, men for at få den til at bevæge sig, kan man vælge imellem enten E200 eller E250 på benzinsiden eller E220 CDI, E 250 CDI eller E 350 BlueTec på dieselsiden, hvor E 350 er en sekscylindret enhed.

Benzinmotorerne er på vej tilbage, og Mercedes gør også sit ved anvende nye, renere metoder til direkte indsprøjtning, der sammenkoblet med den standardmonterede sekstrins manuelle gearkasse burde give god brændstoføkonomi. De fleste vil dog vælge 7G-Tronic Plus gearkassen.

Læs også:  Bilsikkerhedsteknologi: Højteknologiske systemer

Med C-klasse Coupé og de kommende hurtige udgaver af den nye A-klasse rettet mod den mere sportslige ende af markedet, ser det ud til at E-klasse Coupé sigter mod de mere traditionelle Mercedes værdier, uden hjælp af AMG. Hvilket muligvis er en god ting, taget den legendariske W124 models succes som Coupé og Cabriolet i betragtning. Vil man have V8 og hjulspind, må man indtil videre søge andetsteds hen.