Den nye Honda Civic Type R i konceptform er blevet afsløret på Geneve Motor Show.
Konceptbilen, der er mere dramatisk end man kunne forestille sig, giver en klar indikation af hvordan produktionsmodellen, der er mindre end et år væk kunne se ud.
Bilens ekstreme udseende understøtter Hondas udsagn om, at Type R er en racerbil til gaden. Den er mere end 30mm lavere end en regulær Civic og kan kendes på sine enorme skærmkasser, store frontspoiler og kolossale hækvinge. Kun taget, fordørene og bagklappen er delt med den regulære Civic.
Type R konceptbilen er blevet samlet de sidste seks måneder af kun tre mennesker af Honda i England. Honda siger selv, at dette er den mest ekstreme Type R nogensinde og det samme vil kunne siges om produktionsudgaven. Stylingen er efter sigende inspireret af Hondas nye WTC Civic.
Men der er åbenbart mening med galskaben, for under det teatralske ydre gemmer der sig funktionel aerodynamik. Hækvingen er ikke kun til pynt og laver rent faktisk downforce, men Honda har arbejdet med at optimere luftstrømmen over bilen.
På forenden finder man store luftindtag og på kølerhjelmen udluftningshuller. Den store frontspoiler skaber luftflow omkring bilen og ned til de forreste bremser.
Sideskørtet leder kold luft til de bagerste bremser mod den bagerste diffuser. Det er om noget bagenden der signalerer at dette ikke en gennemsnitlig GTI, eller en gennemsnitlig Type R for den sags skyld. En enorm spoiler i to planer huser baglygterne, lige under den en kæmpe diffuser der danner ramme for fire afgangsrør, der alle er funktionelle.
Type R vil få kræfterne leveret af en helt ny 2.0-liters turboladet motor. Honda siger at den vil yde over 280 heste og ydelsen forventes at ligge omkring 300 hestekræfter og 405Nm.
Honda ser konkurrenterne som de mere ekstreme Golf R og kommende Focus R. Honda lover selv at Type R bliver den hurtigste GTI rundt omkring Nürburgring.