Fiat overvejer en højtydende udgave af deres lille bybil. En talsperson for Fiat, bekræftede at en 105 hk udgave af fabrikantens 875cc 2-cylindrede TwinAir motor var under udvikling, og beskrev monteringen i den nye Panda som den næste logiske skridt.
TwinAir motorer udbydes allerede i en 85 hk udgave stærk variant, og i 65 hk stærk sugemotor form, der vil blive introduceret senere på året. Motoren er fleksibel nok til at have en bred rækkevidde af ydelser, men 105 hk er maksimum uden at væsentligt modificere motoren.
“It is possible to go beyond this, but we’re not prepared to do this at the expense of the drivability”, sagde talspersonen
Den tidligere højtydende udgave af bilen, Panda 100HP blev modtaget godt af kritikerne, og der hersker internt pres I Fiat for at få en afløser på markedet. En sådan model ville lukke hullet mellem standardudgaverne af Panda og 500 Abarth og Punto Evo Abarth. Fiat har til gengæld helt og holdet udelukket en Abarth udgave af den nye Panda, der stoppede rygterne om at en 1.4-liters MultiAir motor ville være at finde i bilen.
4-hjulstrukne udgaver på vej
Fiat siger at de næste Panda modeller vi vil se lanceret, er de 4-hjulstrukne udgaver, som forventes på markedet i september. Bilen ved navn Panda 4×4 Climbing, vil anvende 4-hjulstræk sammen med en række kendte benzin- samt dieselmotorer. 1.2-liters benzinmotoren og 1.3-liters MultiJet dieselmotoren vil være de foretrukne valg.
Panda Trekking vil have samme offroadlook og forhøjet frihøjde, men vil anvende forhjulstræk. Vejgrebet vil blive leveret af Fiats Traction Plus, et elektronisk spærredifferentiale. Systemet anvendes allerede i Qubo og Doblo.