Home Bilnyheder Jaguar løfter sløret for F-Type coupé
0

Jaguar løfter sløret for F-Type coupé

Jaguar løfter sløret for F-Type coupé
0
0

F-Typen har ikke ligefrem haft nogen nem opgave for Jaguar-brandet, da den skulle genskabe ”hypen”, som den ikoniske E-Type skabte tilbage i 60’erne og start 70’erne.

Flere gange er E-Typen blevet kåret som den smukkeste bil gennem tiden, og derfor lyder det som en uoverkommelig opgave for F-Typen, men den har gjort det særdeles godt indtil videre. F-Typen har blandt andet allerede vundet World Car Design of the Year 2013.

Konceptmodellen af F-Typen, C-X16, blev vist ved Frankfurt Motor Show i 2011, og senere endeligt fremvist topløs ved Paris Motor Show i 2012. Her til morgen ved Los Angeles Auto Show offentliggjorde Jaguar coupé-modellen, som selvfølgelig deler motorer med den topløse model.

Topvarianten af den aggressive baghjulstrækker er R Coupé, som med sine 550 heste fra den 5.0 liters V8-motor har rigeligt med kræfter. Dette understreges også af accelerationstiden fra 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Herunder finder man en 380 og 340 hestes 3.0 V6’er, som accelerer fra 0-100 km/t på hhv. 4,9 til 5,3 sekunder. Alle tre motorer er udstyret med den fantastiske ottetrins ZF-gearkasse, som leverer hurtige og næsten umærkbare skift. Man kan dog selvfølgelig også bruge skiftepedalerne bag rattet, hvis man selv vil have mere indflydelse på gearkassens skift.

Læs også:  BMW 7-serie gør klar til ministerrokade

Du kan høre lyden fra den femliters V8-motor i videoen forneden:

”F-TYPE Coupé repræsenterer højdepunktet for Jaguars performance-serie – fart, performance og den øjeblikkelige reaktion vil begejstre selv de største sportsvognsentusiaster. Vi har designet et chassis, hvis styreegenskaber alene indgyder kontrol. Det er præcist, og det er hurtigt… det er en sand sportsoplevelse, ” siger Mike Cross, Jaguars chefingeniør.

Ligesom roadsteren er coupé-modellen formet i ét stykke aluminium, hvilket er gjort for at undgå kosmetiske samlinger. Selve taget leveres derfor også i helstøbt aluminium eller som panoramisk glas.

Vi kender endnu ikke de danske priser, men vi den ikke bliver billig, og hvis du tilkøber det carbonkeramiske bremsesystem med 398/380mm skiver for og bag, så vil du gå en hel del fattigere fra forhandleren – men også gladere!