1. Home
  2. Baggrund
  3. Jan Magnussen – Danmarks ultimative drengerøv
0

Jan Magnussen – Danmarks ultimative drengerøv

Jan Magnussen – Danmarks ultimative drengerøv
0
0

Han må betegnes som den bedste af sin art. Jan Magnussen har siden barndommen haft kørerskoene solidt plantet på en speederpedal, og ingen racerkører i verden har deltaget i så mange topserier som ham.

Jan Magnussen, også kaldet ”Big Mag”, er kendt for sin humor, åbenhed og ikke mindst sin imødekommenhed overfor sin fuldstændig enorme fanskare. Danskerne er vilde med ham, Amerikanerne er vilde med ham og det er Le Mans et tydeligt eksempel på. Flere tusinde danskere rejser hvert år til det franske 24-timers løb for at følge Jan Magnussen og de andre danskere i deres bedrifter på Le Mans. Selv er han ikke bleg for at vedkende sig som en rigtig drengerøv der synes det er fedt at køre stærkt i fede racerbiler.

Jeg er ikke bange, jeg er en drengerøv!

”Jeg har stort set hvert år haft én ordentlig tur i hegnet, men det er jo en del af at rykke grænser hele tiden. Nogle gange går man for langt og så er der afregning. Jeg kan godt lide at der er en konsekvens ved at fejle, og det gør heller ikke noget at man kan mærke det bagefter! Jeg er sikker på at det er med til at holde mig skarp.
Jeg er ikke bange for at køre galt og jeg ved at det sker en gang i mellem. Så hver gang jeg sætter mig i bilen, ved jeg at jeg skal være 100% på. Det går jo ikke hvis jeg kører galt hele tiden for så har jeg nok ikke noget job ret længe ad gangen.
Det lyder måske lidt underligt, men der er altså bare noget helt vildt ved at stige ud af et rygende vrag af en racerbil. Det er sådan en helt overmenneskelig følelse. Og så er det også meget drengerøvet! Det er jeg ikke ked af at vedkende mig, at jeg er en drengerøv!
Uheldet i tidtagningen på Mosport var et fedt crash af forskellige årsager. Jeg var på en vildt hurtig omgang hvor jeg var nødt til at gå over grænsen hele omgangen for at få pole position. Det havde været min hurtigste omgang nogensinde og den hurtigste omgang for en GT bil, hvis altså jeg var kommet hele vejen rundt….
Da jeg ryger af banen kører jeg over 200 km/t. Bilen begynder at hoppe ude i græsset og dykker ned/lander i en dækmur (total cowboy style), snurrer rundt i muren, snitter en betonmur og kommer tilbage ud på banen igen i den rigtige retning! Desværre uden det ene baghjul, så jeg kan ikke køre videre.
Jeg var helt høj bagefter fordi jeg var her jo stadigvæk og jeg havde ikke givet op selvom det hele så lidt umuligt ud. Det er et fedt crash!”

Et naturtalent

I år rundede han 40 år, men betyder det noget for konditionen?

”Jeg har aldrig været den som gik allermest op i træning og alt det der, men jeg har altid trænet alligevel fordi ellers kan man ikke yde sit bedste i så lang tid ad gangen. Det er ikke det store problem at køre 2-3 timer. Problemet kommer når du skal køre 2-3 timer, holde pause og så køre 2-3 timer igen. Og igen. Og igen! Det kræver at du har en noget over gennemsnitlig form.
Når jeg kører på Le Mans så er jeg i bilen meget længere end normalt, og her er jeg god til at finde en rytme som gør at min puls er lav og samtidig har masser af overskud både fysisk og psykisk til når det bliver svært. Det kan være baneforholdene som ændrer sig på grund af vejret eller hvis bilen er svær at køre hurtigt med. Når jeg er i den rytme så er min puls på omkring 70-75 slag i minuttet. Det er meget lavt i forhold til mine teamkammerater, men det betyder ikke noget at deres er højere, bare de har trænet til det.”

Motorsport skal ikke være farligt, sådan er det bare

Efter dette års Le Mans, hvor den danske Aston Martin-kører Allan Simonsen omkom i en ulykke, er det selvfølgelig nærliggende at få opklaret hvordan det har været at gennemleve en svær periode, og ikke mindst hvordan det har været at følge med i pressens vanvittige beretninger om ulykken, som selvfølgelig har påvirket de almindelige danskeres syn på motorsporten og måske stemplet det til at være livsfarligt.

”Jeg kan godt forstå at folk tænker sådan. Især de danske fans, fordi pressen gik fuldstændig amok med billeder af hans kæreste og barn, og historier om at han var i live efter uheldet og alt muligt andet som var usandt og ingen havde brug for at få at vide. Det havde været meget bedre hvis pressen havde ventet med at skrive noget som helst før de havde alle facts. Allans uheld var frygtelig men det var altså et uheld. Det er ikke noget der sker særlig tit og i 99,9% af samme type uheld stiger køreren uskadt ud af bilen. Men Allan ramte autoværnet lige præcis hvor der stod et træ bagved så autoværnet ikke kunne give efter.
Jeg er ret sikker på at man er nødt til at være dobbelt så uheldig for at komme rigtigt galt af sted i en racerbil. Sikkerheden er efterhånden så god i bilerne og på banerne, at der skal meget til for at det går rigtigt galt, og der bliver hele tiden lavet forbedringer og det vil der blive ved med! Der er delte meninger, om motorsport skal være farligt for at holde spændingen. Jeg syntes ikke at motorsport skal være farligt, men sådan er det bare!
Allan var dobbelt uheldig. Først mister han kontrollen fordi han rammer de våde/glatte afmærkninger uden for banen, også rammer han et sted som ikke giver efter.”

Fedt at være del af et team

Som tidligere nævnt er Jan Magnussen den eneste racerkører i verden der har opnået at deltage i flest af verdens hårdeste topserier som fx Formel 1, Le Mans, DTM, Nascar og meget andet. Men hvad har så været det fedeste?

”Jeg har kørt mange rigtig fede racerbiler og jeg syntes faktisk at de hver især har haft noget rigtigt fedt.
Det fedeste for mig er, at være en del af et team som regner med mig hele tiden. Jeg elsker det pres som jeg bliver udsat for hver gang jeg sidder i bilen, og hele teamets succes afhænger af mig. Der foregår så meget arbejde forud for et hvert løb, og her ligger hele presset på mit crews skuldre og jeg har altid fuld tiltro til at de gør deres allerbedste hele tiden. Men når jeg først sidder i bilen så er det hele op til mig og det er fedt. Lidt skræmmende, men mest fedt!”

Hjelmen er vigtig – konen designer

De fleste racerkørere går meget op i hvordan deres hjelme ser ud. Jan Magnussen er uden tvivl en af dem. Han er kendt for at have nogle af de fedeste designs, med mange forskellige effekter som der kigges langt efter!

”Da jeg var færdig med F1 og skulle i gang med min ”nye” karriere i USA syntes jeg at der skulle et nyt hjelmdesign til. Så jeg begyndte at lede efter en som kunne hjælpe mig med sådan et. Det var her at jeg mødte Chrisser, som jeg er gift med i dag.
Hun var på det tidspunkt kæreste med en gut som var medlem af Formula One Club Denmark hvor jeg nogle gange holdte foredrag. Jeg fandt ud af at hun var grafisk designer så jeg tog kontakt til hende får at få noget hjælp.
Vi kom frem til et fedt design efter lang tid og mange møder. Også blev vi også kærester!
Siden da har hun lavet alle mine designs, og der kommer mange flere!”

Fremtiden – vild med Nascar

”2013 er jo stadig i fuld gang og der er ikke nogle faste planer om 2014 endnu, men jeg regner da 100% med at jeg kører i den nye Corvette C7-R i den nye store United Sportscar Racing, som er en sammenlægning af ALMS og Grand AM.
Jeg håber også på at få nogle flere test i NASCAR, men det afhænger af test reglerne som ikke er fastlagt endnu.
Med hensyn til Magnussen Racing Experience så kunne jeg virkelig godt tænke mig at have et tre-bils team i DTC, men det kommer helt an på om vi kan finde økonomien til det. Jeg har kun interesse i at have et team i DTC hvis jeg kan få lov til at bruge al min erfaring fra 30 års race. Og det er altså lidt dyrt! Men vi arbejder hårdt på det.”