1. Home
  2. Bilmærker
  3. Alfa Romeo
  4. Kviktest: Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB
0

Kviktest: Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB

Kviktest: Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB
0
0

Den billigste Alfa Romeo Giulietta er den 105 hestes 1.4 TB til knap 250.000 kr.. Dermed er startprisen 40.000 kr. højere end den nye Volkswagen Golf Mk7, men der er en verden til forskel!

Betaler man 250.000 kr. for den nye VW Golf får man den 105 hestes 1.2 TSI’er, hvilket er en fornem lille turbomotor. Motoren i den tilsvarende 105 hestes Giulietta er en 1.4 liters turbo, og her føles kræfterne af en smule mere.

Valget imellem Alfa Romeo Giulietta og VW Golf bør dog aldrig finde sted, da man dermed befinder sig i en seriøs identitetskrise.
Alfa Romeo Giulietta er den frække i klassen, hvor man hver dag vil påskønne de guddommelig smukke italienske linjer. Derimod har Alfa Romeo brandet også skavanker, men som mulig køber er du lige glad.

Mindste motor er nok

Den 105 hestes motor i Giulietta er rigelig til den gennemsnitlige dansker. Motoren er smidig og kræfterne leveres overraskende godt det meste af vejen. Specielt på motorvejen bliver man overrasket over, hvordan den 105 hestes motor kan trække fra lave omdrejninger i sjette gear.
Det maksimale drejningsmoment på 206 Nm mærkes ved 1.750 omdrejninger i minuttet, mens man nyder af de 105 hestekræfter v. 5.000 omdr/min. Accelerationstiden er angivet til 10,6 sekunder, men det føles hurtigere bag rattet i den 1.280 kg tunge Alfa.

Læs også:  Mangler du underholdning til bilferien? Her er fem gode ideer

Brændstoføkonomien er angivet til 15,6 km/l ved blandet kørsel, hvorimod den mere snusfornuftige opdaterede 1.2 TSI’er fra VW-koncernen er opgivet til 20,4 km/l. I testperioden opnåede vi en blandet brændstoføkonomi på omkring 14 km/l iflg. kørecomputeren. Golfen er også betydelig mere klimavenlig, hvis man sammenligner CO2-udledningen.

Gearkassen er en sekstrins manuel, hvorfor antallet af omdrejninger på motorvejen er reduceret overraskende godt. Gearkassen fremstår dog som en smule for blød og feminin, hvis den skal afspejle det noget mere sportslige ydre.

Alligevel sjov og komfortabel at køre

Når først Alfa D.N.A. er sat i Dynamic, så går det ud på landevejene i hastigt tempo, hvor man nyder godt af mindre servovirkning, mindre indgreb af ESP og ASR, et højere moment og en mere aggressiv speederrespons. Ved langsom bykørsel slår man dog hurtig Dynamic fra, da styretøjet bliver utrolig tungt, og Normal er dermed mere behageligt – selvom det er i den lette ende.

Alfa Romeo Giulietta opleves dog ikke lige så sportslig som designet lægger op til. Den lille italiener kan dog godt bide fra sig på snoede landeveje. Vi har også tidligere testet den 140 hestes 2.0 JTDm, hvor den større dieselmotor forøger den køreklar vægt til 1.445 kg!
Dermed er 1.280 kg sjovere på små landevejene, hvor man har mere kontrol over forenden, som dermed er en del lettere.
Undervognen er dog mere komfortabel end designet fortæller, hvorfor vejbump og ujævnheder bliver slugt bedre end forventet. Dette er dårligt nyt for den originale Alfa Romeo fan, men hvis du er midaldrende med tendens til rygproblemer og lyst til en fræk bil, så bør du betragte det som positivt.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Motorens lyd er også udmærket, og et nedrullet vindue på turen igennem skovens landeveje er derfor en fin kombination. Støjniveauet finder dog også et fint niveau på motorvejen, men ift. den nye VW Golf Mk7 (læs test her), så er der lang vej endnu.

Savner plads på bagsædet

På bagsædet er pladsen kneben, og det vil derfor ikke være behageligt for tre personer at dele den sparsomme plads. Det er dog ikke kun benpladsen der skaber problemer, da den faldende taglinje reducerer kabinehøjden for bagpassagererne. Det skal dog nævnes man foran sidder godt, og som chauffør er der mange muligheder for justering af positionen.

Bagagerummet måler 350 liter, hvorfor Giulietta lægger sig midt i klassen uden at imponerer.

Konklusion:

250.000 kr. for en Alfa Romeo Giulietta med et udmærket udstyrsniveau er en skarp pris. Motoren overrasker yderst positivt, da den byder på en sjov køreoplevelse. Det bør dog nævnes brændstoføkonomien efterhånden er langt fra standarden VW sætter.
Privatleasing prisen på 3.495 kr. pr. måned for ovennævnte model med 15.000 km om året og en udbetaling på 35.000 kr. er også stærkt prissat.

Læs også:  Mercedes-AMG GLC SUV: Kraftfuld Hybridteknologi og Uovertrufne Kræfter

Spørgsmålet er ikke, Giulietta eller Golf… Derimod om man lægger vægt på et markant flottere design, et mere sportsligt brand samt sjovere motor. Hvis man gør dette, så er Alfa Romeo Giulietta hver en øre værd!

[table “” not found /]