1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Test: Audi A4 2.0 TDI MultiTronic
0

Test: Audi A4 2.0 TDI MultiTronic

Test: Audi A4 2.0 TDI MultiTronic
0
0

Selvom A4 har fået en mild ansigtsløftning, byder den stadigvæk ikke på de store overraskelser.

Det er svært at finde ord for hvorledes Audis bedst sælgende bil kan beskrives, for den udmærker sig ikke rigtigt på nogen områder.

Skulle jeg forsøge at personificere den, ville jeg beskrive A4 som en god kollega du respekterer, men aldrig ville invitere hjem til middag. Relationen bliver altid holdt professionel, og du har aldrig set ham skeje ud til julefrokosten.

Logisk kortslutning

Samtidig har selve klassen den befinder sig i, altid været mig lidt af en gåde. På den ene siden har du den gængse firmabilsklasse, hvor pastasalatsdanskeren handler VW Passat, Ford Mondeo eller Opel Insignia. De tilbyder plads, udstyr og motorkraft til en overkommelig pris.

På den anden side har du Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, der giver dig mindre plads, mindre udstyr og typisk mere begrænset motorkraft for en højere pris.

Man må formode at hvad der lokker køberne til, er proppelen, stjernen eller de fire ringe på fronten. For de mere hellige af os, der hævder ikke at falde i svime for noget så udtalt overfladisk som prætentiøst monogramhoreri kan det virke fuldkommen irrationelt.

Men alligevel byder hver af de tre på kvaliteter, som ingen biler i den gængse firmabilsklasse kan tilbyde. 3-serien er køremaskinen til hverdagen, C-klassen er komfortabel og luksuriøs og A4’eren burde være en kombination af de to.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Og det er måske netop derfor at den efterlader en med begrænsede sanseindtryk, da Ingolstadts ingeniører i jagten på den gyldne mellemvej har udraderet alle bemærkelsesværdige karakteristika.

Kontoret

Der er dog højdepunkter. Selvom kabinen ikke er det fyrtårn for materiale- samt samlekvalitet for klassen som det engang var, er det stadig en fornøjelse at opholde sig i. Det er spækket med eftergivende materialer og aluminium, som oser af kvalitet uden at være prangende.

Bejteningsgreb opereres med den præcision vi efterhånden forventer fra Audi, og på trods af at den standardmonterede skærm mest af alt ligner noget fra en billig Nokia anno 2005, er infotainment systemet veludført, omend noget sløvt at betjene.

Måske er det for at lokke eventuelle købere til at sætte kryds ved det større MMI-system, at den nærmest pinlige skærm har fundet plads i midterkonsollen, men det er første gang jeg har bemærket at det lille display mellem instrumenterne stod væsentligt skarpere end den centralt monterede skærm midt af kabinen.

På bagsædet finder man pladsforhold, der er over gennemsnittet for klassen. Det er der en ganske rimelig forklaring på; A4 er omkring tyve centimeter længere end rivalerne.

Læs også:  Tre familievenlige elbiler du kan finde hos Biltorvet

Uafgjort

Det er problematisk at tyde, om Audi ønsker at bygge sportslige biler der kører godt, eller komfortable biler der absorberer vejens ujævnheder.

Desværre for A4, gør den ikke rigtigt nogen af delene.
Affjedringskomforten er ikke lige så høj som i søsterbilen VW Passat, men der er heller ikke meget imellem dem rent dynamisk.

Styretøjet opleves udpræget elektrisk, og inkonsekvent samt for tungt vægtet ved brug af Sport-funktionen. Og da forenden samtidig ikke bider helt som forventet samtidig er de umiddelbare antagelser man gjorde sig om Audiens sportslige karakter, pludselig røget på gulvet.

Trinløst

Lykkeligvis er motoren er en støjsvag og vibrationsfri perle, der komplimenteres sublimt af den kompetente MultiTronic gearkasse. Audi sælger efterhånden hele tre forskellige automatgearkasser og de er alle sammen værd at eje; TipTronic, S-tronic samt MultiTronic.

Vi taler som sådan en CVT gearkasse med Audi-fornemmelser. Vælges Sport-programmet tildeles man 8 trin, men efter at have kørt gearkassen med den regulære CVT-funktion, orker man det ikke.

Det gør A4 til lidt af et snigvåben. Siden hovne familiefædre og gråsprængte pensionister primært er opmærksomme på motorstøj, passerer man takket være den lydløse fremfærd under deres ellers finindstillede radar.

Motorens stærke moment udnyttes her optimalt, ved at fastholde omdrejninger i den højest ydende del af skalaen. Det sikrer støj- samt vibrationsfri fremdrift, der føles langt mere afslappet end 0-100km/t tiden på 7,8 sekunder indikerer.

Læs også:  Slip hænderne fra rattet, når du cruiser på motorvejen med Ford BlueCruise

Det er samtidig desværre en indikation på A4’erens talent for at isolere føreren fra omgivelserne. Nogen vil være bedøvende ligeglade, men det er bl.a. hvad der for mit vedkommende er med til at gøre 3-serien attraktiv. Den involverer sin fører i køreoplevelsen, som hele bilen er centreret omkring.

Jeg har svært ved at forestille mig at de sportslige egenskaber skulle veje højt for kundeklientellet. 50:50 vægtfordeling og hydraulisk styretøj, er lige så høje prioriteter som et jakkesæt i Gore-Tex.

Konklusion:

Alligevel har A4 sin merit. Den ser godt ud, den har et svært eftertragtet emblem og vigtigst af alt: den er billigere end en tilsvarende Mercedes eller BMW.

Audi har i jagten på at skabe en bil der scorer point i alle kategorier, kreeret en vogn der ikke kan bryste sig af nogen særlige udmærkelser.

Slet ikke dem, der sædvanligvis gør bilentusiaster opstemte.

[table “” not found /]

Tak til Volkswagen- & Audi-forhandleren “Autohuset Hørsholm A/S” for udlån af testbilen.

tags: