Den nye Honda Civic havde Danmarkspremiere d.10-11 marts, og vi var derfor forleden ude for at lave en kviktest af bilen med de skarpe køreegenskaber. Eller har den stadig dem?
Inde i kabinen ser man hurtigt der er sket ændringer, da den er blevet mindre futuristisk, hvilket de fleste sikkert vil sætte pris på. Et af elementerne som før tiltrak meget opmærksom var gearstangen, men den er nu skiftet ud til en ny lille fiks sag, som også er langt lettere at betjene.
Behagelig affjedring…
Honda har arbejdet meget på at gøre Civic mere komfortabel, hvilket bestemt er lykkes, mens de også har formindsket støjniveauet i bilen, hvilket før var et Civic-problem.
Den mere behagelige affjedring gør dog også, at den nye Honda Civic ikke føles lige så sporty som den gamle model, og styretøjet føles ikke lige så præcist.
Honda Civic har ellers været kendt for at have et af klassens bedste sportslige styretøj og undervogn, men det har man valgt at se bort fra nu, da man vil ramme en bredere målgruppe.
Den nye Civic har i det hele taget fået et mere neutralt design, men den skiller sig dog stadig ud i bytrafikken, det er bare ikke lige så markant længere.
Har beholdt de smarte funktioner
Honda har sørget for den nye Civic stadig er klassens mest praktiske, da man har biografsæderne som kan slås op, en centerplaceret benzintank der giver ekstra bagagerumsplads og i det hele taget massere af komfort og en bedre kvalitetsføling i hele kabinen.
Derudover har Honda også sørget for, at den lille spoiler som sidder på bagruden ikke tager nær så meget af udsynet som den gamle model.
1.8-benzin med 143 heste
Man kan vælge mellem to benzin- og én dieselmotor, hvor det er den 2.2 liters dieselmodel som er kvikkest.
Testmodellen er den omdrejningsvillige 1.8 liters firecylindret sugemotor som yder 143 hk, og på papiret klarer 0-100 km/t på 8,7 sekunder, hvilket lyder som mere end nok. Det føles dog aldrig specielt hurtigt, hvilket er ærgerligt da Honda har fået motoren til at lyde ekstremt godt.
Gearkassen er dog som man kender det fra Honda, suveræn. Hvad angår brændstoføkonomien har Honda opnået en forbedring på svarende til 20 %, men det vil vi komme ind på under vores længere test af dieselmodellen senere på året.
Honda Civic 1.8 Sport
Ydelse: 142 hk ved 6.500 omdr./min / 174 Nm ved 4.300 omdr/min.
Præstationer: Topfart er 210 km/t. 0-100 km/t på 9,4 sek
Oplyst forbrug: 15,6 km/l – 150 g/km
Køreklar vægt: 1.378 kg
Mål i cm: Længde: 430 cm, Bredde: 177 cm, Højde: 144 cm
Bagagerumsvolumen: 477 / 1.210 liter
Vejledende pris uden ekstraudstyr: 282.900 kr.