1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Jaguar XF 2.0 i4 Portfolio
0

Kviktest: Jaguar XF 2.0 i4 Portfolio

Kviktest: Jaguar XF 2.0 i4 Portfolio
0
0

Jaguar er stadig for mange lig med stor fed V8-motor, men eftersom den indisk ejede bilfabrikant med hovedsæde i England vil øge salget, så må de i stigende grad producere mere menneskelige biler – og det gør de så.

Resultatet viste sig i første omgang ved introduceringen af en 190 hestes 2,2 dieselmotor til XF’eren, hvor det blandede brændstofforbrug er 18,5 km/l. Dermed er det også den mest brændstoføkonomiske Jaguar til dato. Efterfølgende er en downsizet model af motoren introduceret med 163 hk, hvor brændstoføkonomien er den samme men salgsprisen lavere.

Sidst men ikke mindst blev en mere praktisk stationcarmodel af Jaguar XF navngivet Sportbrake også offentliggjort kort før Geneve Motor Show i marts 2012.

Dette har positioneret den smukke og elegante Jaguar XF’er bedre i segmentet, hvor konkurrenter som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse ligger på lur. Man kommer dog ikke uden om, at der er en højere ”waoow!” effekt ved Jaguar frem for de andre.

Jaguar XF bliver dog først en mulighed, hvis man har et budget på over 780.000 kr., hvor man bliver udstyret med den lille dieselmotor. Dermed er den mest reelle konkurrent E-klassen, hvor man til samme pris får 170 dieselheste og en manuel gearkasse.

Læs fuld test af Jaguar XF 3.0D Sport her.

Nu også med lille benziner

De fleste ser dog helst en Jaguar med benzinmotor, og derfor har Jaguar været på indkøb hos Ford, hvorfor man finder en 240 hestes 2,0 turbomotor under hjelmen, hvis man vælger mindste benziner.

Motoren leverer et moment på 340 Nm v. 2.000 omdr/min, hvilket lader den sprinte fra de fleste andre i trafikken, selvom den har en køreklar vægt på 1.660 kilo. Accelerationstiden er 7,9 sekunder og dermed tilbyder motoren rigeligt med power til hverdagen.

Gearkassen er en ottetrins automatisk, hvilket er med til at holde motorstøjen nede. Eksempelvis kører man først med 2.000 omdr/min i ottende gear ved omkring 145 km/t! Dette er yderst imponerende, og når man ved normal motorvejshastighed på Sjælland med 110 km/t triller af sted savner man hverken to eller fire cylindre ekstra.
I dagligdagstrafikken gør gearkassen det godt med hurtige og næsten umærkelige skift, men det er ikke nogen dobbeltkoblingsgearkasse – hvilket også ville have gavnet brændstoføkonomien.

Tørstig trods fire cylindre

Selvom motoren ift. resten af motorudvalget både har færre cylindre og en lavere volumen, så er den stadig forslugen. Den blandede brændstoføkonomi er angivet til 11,2 km/l, og hvis på en god dag vil du i realiteten ramme 10 km/l.
Tilsvarende er en langt mere potent 306 hestes Mercedes E 350 angivet til 14,7 km/l, hvorfor man ikke just vælger englænderen pga. klasseledende brændstoføkonomi.

Mht. køreegenskaberne er Jaguar XF en luksuriøs flyder, som stadig kan klare kurver nok til, at man sidder med et lille smil på læben bagefter. Styretøjet er dog en smule for let, hvilket specielt viste sig irriterende ved en tur til Tyskland for at prøve den ved højere hastighed. Her skal det dog siges, at testmodellen var udstyret med vinterdæk, hvorfor bredere sommerdæk ville give en bedre retningsstabilitet og mere præcis styring.

Og prisen på rovdyret med den lille benzinmotor starter ved 864.800 kr., mens man med højeste udstyrsniveau i form af Portfolio må lægge 979.800 kroner på bordet.

Konklusion:

Rovdyr eller tam kat? Det kommer helt an på hvordan du opfatter Jaguar-mærket, men med de mere økonomiske og billigere modeller er de bestemt på rette kurs!

Den 240 hestes benzinmotor er dog ikke økonomisk nok, men den har sænket introduktionsprisen, hvis man vil have en benzinmotor. Under danske forhold savner man ikke yderligere heste under motorhjelmen, og i kombination med den ottetrins automatgearkasse får man den forventede Jaguar følelse af en eksklusiv flyder.

tags: