1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Mazda CX-5 SKYACTIV-D 2.2 Vision
0

Kviktest: Mazda CX-5 SKYACTIV-D 2.2 Vision

Kviktest: Mazda CX-5 SKYACTIV-D 2.2 Vision
0
0

Mazda CX-5 er efterhånden en gennemtestet bil her på redaktionen, og hver gang er et glædeligt gensyn. Men det er dog bedst at møde den med dieselmotoren gemt under fronten.

CX-5’eren kan kort betegnes som en yderst vigtig bil for Mazda, da de har udtalt den er lige så vigtig som tilbage i 2002, hvor de introducerede deres 6’er.
Segmentet for de mindre SUV’er har også været stødt stigende, da de nu kan købes for en rimelig sum penge, har bedre komfort og tilmed kører langt på literen!

Her er Mazda CX-5 med den lille 150 hestes 2.2 liters dieselmotor et godt eksempel, da den kan køre op til 21,7 km/l iflg. Mazda. Under testperioden opnåede vi iflg. kørecomputeren næsten 23,3 km/l ved blandet kørsel på en 120 kilometers tur.

SKYACTIV-teknologien fungerer

I stedet for at downsize er motorerne optimeret til noget nær perfektion. Det betyder de nye dieselmotorer er 10 % lettere end de gamle, har en to-trins turbolader for højere moment ved både lave/høje omdrejninger, start/stop-system og et kompressionshold på 14:1!

Læs også:  Så høje er fartbøderne

CO2-emissionen og brændstofforbruget er dermed forøget med 20 %, og det lovede antal kilometer per liter er langtfra umuligt at opnå!

Skiller sig ud fra mængden

Den 150 hestes dieselmotor har 380Nm fra 1.800-2.600 omdrejninger i minuttet, hvilket betyder den 1.528 kilo tunge bil klarer 0-100 km/t på 9,2 sekunder. Det er tilpas hurtigt i SUV-klassen, men det som gør CX-5 sjov er den MX-5 inspirerede gearkasse og præcise køreegenskaber.
CX-5’eren er udviklet efter begrebet jinba ittai, hvilket betyder chaufføren skal føle sig i ét med bilen. Det skal dog nævnes, at man bag rattet ikke er i tvivl om, at man styrer en SUV, men i forhold til konkurrenterne er den skarp.

Praktisk

Pladsen i kabinen er god, og det er specielt på bagsæderne man bliver overrasket, da den er klasseledende. Kigger man videre på bagagerummet er det 503 liter, mens man hurtigt kan slå bagsæderne ned, hvorefter det rummer hele 1.620 liter!
Fra mellemudstyrsniveauet, Vision, har man det smarte ”Karakuri”-bagsædesystem, hvor man kan slå sæderne ned hver for sig eller sammen ved hjælp af nogle knapper i bagagerummet.

Læs også:  Tre familievenlige elbiler du kan finde hos Biltorvet

Vision byder på rigeligt udstyr, hvilket inkluderer 17” alufælge, elektrisk indklappelige sidespejle, tågeforlygter, automatisk to-zoners klimaanlæg, 5.8” berøringsfølsom farveskærm, fartpilot, bluetooth læderbetrukket rat og gearknop, regnsensor, Karakuri-splitbagsæde, parkeringssensor for og bag, automatisk nedblændeligt bakspejl, Rear Vehicle Monitoring og Smart City Brake Support.

Klassens bedste valg

Mange af SUV’erne ligger et pænt stykke over, hvad de fleste danske familier kan betale. CX-5 Skyactiv-D Vision er dog placeret i den lave ende med et prisskilt på 399.944 kr., hvorfor den kun bliver undergået af Nissan Qashqai 1.6 dCi som koster 386.790 kr..

Qashqai har en smule mere udstyr, men kvaliteten i kabinen er en klasse under, mens man heller ikke har samme køreegenskaber og fantastiske gearkasse. Dette er endda selvom vi var imponeret over den fine Qashqai+2 N-Tec 360° 1.6 dCi med 130 heste, som vi tidligere har testet.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Skal man bruge en SUV som samtidig kan trække lidt af hvert, så må Qashqai 1.6 dCi også se sig slået, da den kun er godkendt til 1.400 kg, mens CX-5’eren klarer 600 kilo yderligere!

Konklusion:

Mazda CX-5 er ikke kun billig i forhold til konkurrenterne, men den tilbyder også samme kvalitet samt bedre motor og gearkasse end de dyrere alternativer.

Den mest anbefalelsesværdige CX-5 model er den vi har testet, da den kombinerer det en dansker har brug for og mere til for en forfærdelig rimelig pris.
Mazda Danmark forventer dog kun at kunne skaffe 400 modeller til Danmark, hvorfor det er en klog ide at hive fat i forhandleren hurtigt, hvis man ikke vil skrives på venteliste.

[table “” not found /]

tags: