Home Bilnyheder Kviktest: Mazda6 Stationcar 2.0 Vision
0

Kviktest: Mazda6 Stationcar 2.0 Vision

Kviktest: Mazda6 Stationcar 2.0 Vision
0
0

Leder du efter en ny større stationcar eller sedan, så vil du næppe kunne komme udenom Mazda6.

Den nye Mazda6 har høstet ros hele vejen rundt i Danmark og udland, og med priser fra 300.000 kroner som både stationcar og sedan, så er den tilmed også en mulighed for danskerne, når der skal købes ny bil.

Den mindste model har udstyrsvarianten ”Core” tilknyttet, hvor man blandt andet får:

  • Sikkerhedssystemet Smart City Brake Support
  • 17” letmetalfælge
  • El-spejle med varme som er indfarvede og med indbygget blink
  • Manuelt klimaanlæg
  • 3-trins sædevarme foran

Dette bliver sat i kombination med en to-liters 145 hestes benzinmotor, som klarer 17,9 km/l som stationcar og 18,2 km/l som sedan. Hvis man vil have mere udstyr, bliver man sat sammen med den 165 hestes 2,0’er som kører 16,7 km/l.

Vision-udstyrsniveauet som er over Core tilknytter mange brugbare lækkerier såsom parkeringssensor for og bag, 2-zoners automatisk klimaanlæg, 5,8” trykfølsom farveskærm, Bluetooth, fartpilot, tågeforlygter, automatisk nedblændeligt bakspejl, regn- og lyssensor samt diverse andet.

Dermed vil de flestes krav til udstyr blive tilfredsstillet, og dette sker til en pris på 350.000 kroner! Hvis man vælger topudstyrsniveauet Optimum starter prisen fra 460.000 kr., og dermed mister Mazda6 sin økonomiske fornuft, da man bliver udstyret med en stor motor og massere af ekstraudstyr som langtfra er nødvendigt – men har man råd kan man bare hoppe på vognen, og du kan læse vores test af en Mazda6 Optimum her.
Kabinen i Mazda6 henter inspiration fra BMW, og selvom kvaliteten føles i den bedre ende, så kan den ikke helt sammenlignes med BMW, men alt er tilgivet prisen taget i betragtning.

Kort sagt: Mazda har med den nye 6’er taget konkurrenterne med bukserne nede prismæssigt.

En lille irriterende detalje er Mazda’s placering er uret, som er blevet placeret væk fra den udmærket 5,8” skærm, da Mazda har ment det passer bedre skjult lige over kontakterne til klimaanlægget – selv efter flere dages test af bilen glemmer man stadig, hvor det er gemt væk.

Nu med sjovere køreegenskaber

Er man personen som har forelsket sig i en behagelig Toyota Avensis, så behøves man ikke prøve Mazda6. Ikke fordi Mazda6 er ubehagelig, men den henvender sig til et mere køreglad publikum, hvor man sætter pris på sportslige køreegenskaber, hvilket også vises med det markant mere dynamiske og frække design. På motorvejen er en Toyota Avensis dog også mere støjsvag.
Den køreklar vægt i den 2,0 165 hestes model med Vision udstyr er 1.380 kilo, hvilket dermed er blandt en af de lette i klassen. I stedet for downsizing af volumen eller antal cylindre, så har Mazda blandt andet reduceret vægten på deres biler, hvilket testmodellen er et godt eksempel på.

Den lave vægt giver et væsentlig andet indtryk af bilen end sidst vi testede modellen, hvor den køreklar vægt var 125 kilo højere! Dette er noget som kan mærkes, når en af de primære vægtforskelle var en væsentlig tungere dieselmotor foran.

Inde i kabinen bliver der også lagt op til de mere sportslige køreegenskaber, da styretøjet er dejligt kalkuleret og dermed ikke føles alt for elektrisk, mens man også hurtigt finder sig godt til rette i sæderne.

Arbejdsom benzinmotor

I maskinrummet er den 165 hestes optimeret 2,0 SKYACTIV-motor, som oplyses at kunne klare 16,7 km/l. Dette er dog ikke noget vi kom helt op på, men en gennemsnitlig tur viste lidt over 13 kilometer pr. liter benzin. Motorens vægt er reduceret med 10 % ift. den tidligere Mazda 2,0 benziner, mens den mekaniske friktion tilmed er omtrent 30 % reduceret og kompressionsforholdet er 14,0:1!

Accelerationstiden på papiret er 9,1 sekunder, men det føles væsentlig hurtigere når omdrejningstælleren spæner deropad, mens motorens snerren lyder. Faktisk er motorlyden overraskende godt fra de dobbelte udstødningsrør, hvilket også hjælper på den mere sportslige køreoplevelse Mazda appellerer til. Lidt praktisk er den dog også, da den arbejdsomme motor uden turbo må trække 1.500 kilo på krogen.

Gearkassen bør også nævnes, da man ikke finder en bedre manuel en af slagsen i klassen. Skiftene er korte, tilpas hårde og præcise og er med til at løfte køreoplevelsen til et herligt niveau ift. mange af konkurrenternes bløde upræcise og kedelige manuelle gearkasser.

Du kan læse mere om udstyrs, praktikalitet og dieselmotor-udvalget her.

Konklusion:

En Mazda6 til 350.000 kroner med rigeligt udstyr, de bedste køreegenskaber til prisen og en ganske udmærket benzinmotor. Der er umiddelbart ikke meget at sætte en finger på, da den samtidig også er praktisk med sine 506 liter i bagagerummet, hvilket kan forøges til hele 1.648 liter!

[table “” not found /]


tags: