Home Bilnyheder Kviktest: Range Rover Evoque 2.0 Si4 Pure

Kviktest: Range Rover Evoque 2.0 Si4 Pure

Kviktest: Range Rover Evoque 2.0 Si4 Pure
0
0

Trods lånt turbomotor fra en Ford Focus, er den benzindrevne Evoque det køredynamiske højdepunkt i modelprogrammet.

Land Rover har med Evoque i højere grad end nogensinde vist sig fra sin sportslige side der har vist sig at være væsentligt mere end en sminket Freelander. Det kan vi til dels takke søsterfabrikanten Jaguar og nærmere bestemt deres chefingeniør Mike Cross for. Manden er legendarisk i Storbritannien; i mindre grad på kontinentet men sikkert og vidst er det, at Range Rover Evoque er det første oprigtige sportslige produkt fra Land Rover.

Blåt blod

Som nævnt er både platform og motor til låns og under kølerhjelmen finder vi en 240 hestekræfters Ecoboost motor med fire cylindre og en enkelt turbolader. Den har i udgangspunktet hjemme hos Ford men er endt på hylderne hos Land Rover under amerikanernes ejerskab i 00’erne. Motoren har blandt andet fundet hjem i Mondeo, S-MAX og senest Ford Focus ST hvor ladetrykket blev skruet en ekstra tand op for at levere 250 hestekræfter. Denne glimrende enhed er sammenkoblet med en væsentligt mindre imponerende sekstrins automatgearkasse der kan betjenes ved hjælp af de efterhånden velkendte skiftepedaler monteret på rattet. Automatgear syntes at være kommet for at blive og blot siden Evoque debuterede tilbage i 2011 er der løbet pokkers meget vand under broen. Det er derfor blevet svært at anmelde en Evoque uden at evige gentage sig selv som en socialdemokratisk justitsminister men faktum er, at automatgearkassen i Evoque ikke er oppe på mærkerne og det om noget kommer til udtryk i denne lettere benzindrevede udgave. Der er en 9-trins automatgearkasse på vej, udviklet af tyske ZF, der må formodes at blive verdens fornemmeste når den engang ser dagens lys.

Læs også:  Nu får Seat også en stor SUV

Krydret

Hvis du holder ud i vente om flere cylindre i Evoque må du desværre give fortabt. Land Rover frygter et overlap mellem Evoque og den større Range Rover Sport og derfor må man nøjes med de turboladede 4’ere. Lykkeligvis er Ecoboost-enheden både smidig og vaks, gearkassen til trods og på trods af at det ikke er den mest vellydende motor i verden topper det nu engang en diesel.

Hvor dieselmodellerne syntes at fungere bedst i byen hører benzinudgaven hjemme på de snoede landeveje. Den ellers velvoksne bil reagerer overraskende godt på befalingerne og slår rene, uforstyrrede linjer gennem kurverne. Til trods for dimensioner og vægt føles Evoque let på tå og veldæmpet, med et komfortniveau der er milevidt foran en tilsvarende GTI. På mindre veje taber Evoque pusten om end primært grundet den snøvlende gearkasse. Hvis du insisterer på at banke den rundt som en anden GTI finder du dog hurtigt den store softroaders smertegrænse som primært er et biprodukt af de særlige dæk med høj profil og halvfjollet mønster. Det kan utvivlsomt lade sig gøre at have det sjovere i en BMW X3 men du ser ikke halvt så godt ud i din ejendomsmæglertraktor. Største problem her er prisen, for to år efter lanceringen føles Evoque ikke helt så luksuriøs som prisen indbyder til.

Læs også:  SUV-Mitsubishi kommer som plugin i DK

Konklusion:

Har du benzin i årene bør du samtidig have det i tanken. Medmindre dit kørselsbehov er astronomisk forekommer den benzindrevne Evoque at være det bedste valg, men vær forberedt på at gearkasse og kvalitet ikke helt korresponderer med prisen.

[table “” not found /]