Home Biltest Kviktest: Renault Fluence Z.E.
0

Kviktest: Renault Fluence Z.E.

Kviktest: Renault Fluence Z.E.
0
0

Vi har været en tur forbi Bilia Personvogne i Nærum, nord for København, for at få en lille forsmag på hvad den nye elektriske Renault Fluence Z.E.  har at byde på.

Drømmen om national vognpark af elbiler er markedsvisionen for BetterPlace i Danmark, og Renault Fluence Z.E. er bilen der skal være den drivende faktor bag denne. Med dens udskiftlige batteri og flotte udstyrsniveau, for ikke at nævne konkurrencerigtige pris ligner Fluence Z.E. et rigtigt godt bud på en elbil der ville fungere til hverdag. Men hvordan kører den?

Første indtryk er, at bilen ligner en forvokset Renault Mégane, som den nu engang er baseret på, og i kabinen føles bilen også som en Renault produceret til et udviklingsland, med sine støbekanter på rattet og flade sæder.

Læs også:  Genève 2019: Bilsektionens overblik

Som i alle andre elbiler, bliver du først forbløffet over den støjfrie fremdrift, og elmotoren i Fluence Z.E. gør et godt stykke arbejde både ved by og landevejshastigheder.

Selvom bilen vejer omkring 1,5 ton, er kræfterne tilstrækkelige, og der er overskud nok til kvikke accelerationer ved byhastigheder.

Elbil med amerikanermanerer

Undervogn er bestemt på den komfortable side, komplimenteret af at ekstremt uldent styretøj der lader føreren flyde rundt på behagelig vis, som en gammel amerikanerbil.

Ved hårde accelerationer kan den forhjulstrækkende elmotor godt rykke noget i rattet, og det føles indimellem som om at bilens undervogn er en tand overbebyrdet af den høje vægt.

På mange måder, opleves Fluence Z.E. som en regulær bil, med alt det udstyr du nu engang forventer af en sådan. Forskellen er naturligvis blot, at såfremt du vælger at benytte dig af førnævnte udstyr, forringes rækkevidden på bilen. Og med en ladetid på 10-12 timer på et regulært stik, kunne man fristes til at køre på arbejde i en kold bil om morgenen, indtil Renault får implementeret et system til kvikladning ved det kommende facelift næste år.

Læs også:  Test: Peugeot 508, et solidt arbejdsredskab

Vi ser frem til få et bredere billede af, hvordan Fluence Z.E. er at leve med som hverdags-bil senere på året.

Renault Fluence Z.E. Prime Time Version

Ydelse: 95 hk ved 3000 omdr./min  / 400 Nm ved 2.500 omdr./min

Præstationer: Topfart er 135 km/t. 0-100 km/t på 13 sek

Oplyst forbrug: 185 km på én opladning – 0 g/km

Mål i cm: Længden: 475 cm, Bredde: 181 cm, Højde: 146 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 205.000 kr.