Den fantastiske 1.2 liters TSI VW-turboladet motor med 105 heste tilkoblet den mindst lige så fantastiske DSG-gearkasse lyder som en god sammensætning, men laver den aggressive spanioler op til dette?
Vælges SEAT Ibiza 1.2 TSI med DSG gearkassen har man valgt topmodellen i programmet prismæssigt, men også hvis man kigger på de nedskrevne specifikationer.
Teknikken i SEAT Ibiza er lånt fra VW Polo, mens det nye SEAT-design byder på flere ”hurtige” sportslige linjer, men desværre bliver mange skræmt væk af brandet, som er kendt for hurtigt at tabe værdi. Udenpå er det nye Ibiza-design blevet mere skarpt og dynamisk end før, hvilket dermed betyder designoptimeringerne følger resten af bilbranchens udvikling. Fronten er nydesignet med de iøjefaldende forlygter, mens der også er mulighed for at forfine Ibiza med nye Bi-Xenon forlygter, LED-lys for og bag.
Alligevel er der næppe mange som kan kende forskel på den gamle Ibiza og den nye som har fået et ansigtsløft.
Stadig en fantastisk motor
Motoren har vi tidligere testet i VW Polo samt bl.a. den større SEAT Leon, hvorfor man ikke savner kræfter i Ibiza med en køreklar vægt på 1.165 kg, hvilket er 10 kilo lettere end en omkring tilsvarende Polo. Den lille vægtforskel kan selvfølgelig ikke mærkes i køreegenskaberne, hvor man nyder gavn af et udmærket styretøj, mens undervognen også er stivet lidt af ift. Polo. Almindelige ujævnheder i byen klarer den dog ganske fortrinligt, og den har derfor meget af den samme komfort vi kender fra broderen Polo.
De 105 hestes leveres ved 5.000 omdr/min., mens man allerede ved 1.550 omdrejninger i minuttet nyder gavn af det maksimale drejningsmoment på 175 Nm. Accelerationstiden er angivet til 9,7 sekunder, hvilket føles hurtigere i en lille køreglad bil. Derudover er motorlyden god ift. blokkens størrelse og de fire cylindre, hvilket ellers hurtigt kan blive en kedelig affære hos mange af konkurrenterne.
DSG-gearkassen i sammensætning med den 1.2 TSI-motor har syv trin og skift lynhurtigt, hvorfor dette sammen med de skarpe køreegenskaber lægger op til sjov landevejskørsel – pris og fornuft taget i betragtning. DSG-gearkassens to koblinger sikre lynhurtige skift som samtid er bløde. Faktisk skal man når motoren er varm virkelig mærke efter for at lægge mærke til gearskiftet. Det er specielt også gearkassen som gør det ekstra sjovt at køre, da den reagerer hurtigt selv ved et par skift ned igennem gearene, hvis man pludselig vil hurtigere fremad.
Den samlede brændstoføkonomi er 18,9 km/l, hvilket vi under testperioden ikke nåede, men 15-16 km/l er ikke umuligt at køre uden anstrengelser.
Fornuftigt udstyrsniveau
Style er top-udstyrsniveauet hos SEAT, hvilket testmodellen var udstyret med, hvilket fik den samlede pris op på 202.400 kr.. SEAT Ibiza Style er dog ikke spækket med udstyr, da den skal fungere som det billige alternativ til VW Polo.
Alligevel har man selvfølgelig klimaanlæg, fartpilot 15” alufælge, forlygter i dobbelt halogen parabol
Hvis man vælger Reference-udstyrsniveauet er aircondition ekstraudstyr til 5.900 kr., mens dette ikke kan tilkøbes til Essence som er billigste model.
Pladsen er også fornuftig for klassen, hvilket både gælder for for- og bagsædet. I bagagerummet har man 292 liter til rådighed, mens det kan forøges til 847 liter maksimalt ved at slå bagsæderne ned. Dette er hhv. 12 liter mere og 105 liter mindre end VW Polo!
Bag rattet sidder man ikke lige så godt som i Polo, men hvis du er lavere end 195 cm vil det med garanti hjælpe på det. På bagsædet vil voksne også hurtigt klage over den mangelfulde plads, men klassen er heller ikke kendt for bagsædeplads-komforten.
Konklusion:
SEAT har brandet i mod sig, hvilket både betyder du får sværere ved at sælge den mens du muligvis får et væsentlig værditab – der er selvfølgelig også risiko for dine venner vil drille dig. Du kan dog sagtens glemme disse ankepunkter, da du har de gode køreegenskaber fra VW Polo pyntet med en smule ekstra sport. Derudover har du sparet cirka 45.000 kr. ved valg af den 1.2 TSI DSG Style ift. VW Polo 1.2 TSI DSG Highline. Her skal du dog glemme kvaliteten i VW Polo er en smule mere lækker, mens udstyrsniveauet også er højere med bl.a. parkeringssensorer bag i Highline.
Læs også vores kviktest af Ibiza 1.6 TDI Style og som SC med den 60 hestes trecylindrede 1.2 liters motor.
[table “” not found /]