1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: SEAT Ibiza SC 1.2 12V Reference
0

Kviktest: SEAT Ibiza SC 1.2 12V Reference

Kviktest: SEAT Ibiza SC 1.2 12V Reference
0
0

SEATs mindste Ibiza er som udgangspunkt en hæderlig bil, men et prismæssigt overlap fra egne rækker, sikrer at ethvert incitament til at købe den bliver ekstingveret.

For et par år siden havde denne kritik absolut set anderledes ud.

Den allermindste afart af SEAT Ibiza SC er nemlig i udgangspunktet en aldeles respektabel bil.

Men med tre døre, reduceret motorkraft og en udstyrsliste der må være blandt de mest spartanske på markedet, har SEAT skudt sig selv i foden.
Oppositionen kommer nemlig fra egne rækker.

I takt med at bybilerne har blevet mere folkekære, har de også fået en prismæssig nedgradering.
SEATs egen Mii, der er mekanisk identisk med den mere kostbare og velansete VW up!, ligner en røverkøb når testmodellen tages i betragtning.

Mest barskt er det, at Mii tilbyder fem døre hvor Ibiza SC kun kan bryste sig af tre.
Det pynter dog heller ikke ligefrem, at den mindre SEAT er bedre udstyret og har flere kræfter under hjelmen.

Læs også:  Første 100% elektrisk E-Transit ruller nu af samlebåndet

Og skulle den spanske minibil ikke falde i din smag, står der også en attraktiv Fiat Panda og banker på.

Et herligt vræl

Motoren er en trecylindret sag, der yder beskedne tres hestekræfter. Det er ikke meget, men nok til at få den lille spanier rundt i byen og op i fart på motorvejen.

På trods af de yderligere 200 kubik over Mii, finder man ikke synderlige tegn på ekstra kræfter igennem omdrejningsregisteret.

Den giver et herlig vræl fra sig ved fuld pedal, og er ganske støjsvag og vibrationsfri når du ønsker det.

Gearskiftet er præcist og mageligt, men da man desværre kun har fem gear at disponere med, må man udholde ringe økonomi og højt støjniveau på motorvejen.

Og eftersom SEAT ikke har valgt at inkludere en kørecomputer, har jeg ingen idé om hvad den økonomi i givet fald er.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Letvægter

Motorens underdanige størrelse resulterer naturligvis i relativ lav vægt. Det fornemmes især ad styretøjet, der om noget er blevet lidt for letgående i letteste benzinmodel.

Det er ellers nøjagtigt og raskt nok til at man kan tillade sig at have lidt sjov, og den manglende byrde over forenden gavner også indstyringsvilligheden.

Affjedringskomforten er derimod velbevaret, trods den dæmpede vægt. Ibiza SC optager stort set alt hvad man kan kaste efter den af huller og ujævnheder i byens veje.

Halvtreds nuancer af grå

Kabinen er uændret fra den regulære Ibiza, bortset fra de store sorte plastoverflader, der i de skrabede udgaver nu er grå.

Der hersker en ophøjet følelse af kvalitet herinde, og man efterlades med indtrykket af at befinde sig i en betragtelig større bil.

Om noget er dette hovedargumentet for at vælge mindste udgave af Ibiza SC over Mii.
Selvom de tyske ingeniører har skabt et mesterværk i de tre trillinger, der alle emulerer et større og mere udviklet køretøj, kan det ikke hamle op med den kurante vare.

Læs også:  EU-bilsalg i fremgang for 5. måned i træk

Til gengæld vil man i samme bevægelse give afkald på enhver komfort eller fremkommelighed for bagsædepassagererne, der må slås for at finde sig til rette bag voksne mennesker.

Konklusion:

Bevæger man sig sjældent ud af byen, kan mindste udgave af Ibiza SC muligvis gå an som et alternativ til de gængse motoriserede indkøbsvogne.

Sandheden er dog, at de fleste mennesker erhverver sig en bil for snildhedens skyld, og den mere praktisk begavede og veludstyrede Mii ligner et røverkøb til sammenligning.

[table “” not found /]

tags: