1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Skoda Citigo Ambition
0

Kviktest: Skoda Citigo Ambition

Kviktest: Skoda Citigo Ambition
0
0

Årets bil 2013 blev trillingerne Skoda Citigo, VW up! og SEAT Mii og det siger alt om ugens testbil som er førstnævnte.

Skoda Citigo er ligesom de to søskende den perfekte danskerbil for langt de fleste, da den transporterer en fra A til B uden man konstant bliver mindet om, at man sidder i en lille bil.

Udstyrsvarianterne for Citigo hedder Active, Ambition og Elegance, mens man også kan vælge mellem tre eller fem døre. Dermed kan den erhverves for kun 87.000 kr. med tre døre, mens topmodellen med fem døre koster 138.000 kr..
Skoda har som forventet tilføjet lidt smarte praktiske detaljer såsom poseholder, kortholder o.a. aflæggerum samt net.

60 heste er tilpas

Testmodellen er den 60 hestes femdørs GreenTec Ambition som koster 106.000 kr. i indkøbspris og 280 kr. i halvårlig grøn ejerafgift.
Standardudstyret i Ambition indeholder udover Active bl.a. aircondition, indfarvede sidespejle/dørhåndtag og splitbagsæde.

Læs også:  BMW M4 CS: Den nye definition af kraft og letvægt

Mht. køreegenskaberne er der ikke noget nyt at fortælle, da den stadig har et retningsstabilt og godt styretøj som ikke har mange vibrationer – det er ikke ligefrem normalt for denne klasse. Affjedringskomforten og støjniveauet er også bedst i klassen, da man hurtigt glemmer bilens størrelse og det man egentlig forventer for en så lille bil.
Den trecylindrede 1,0 liters motor gør det godt med den velkendte lidt sjove brummen trecylindrede motorer laver. Den mindste model yder 60 heste, men vælger du den lidt kraftigere model med 75 hestekræfter bliver det stadig intet lyn. Man kan dog sagtens følge med i bytrafikken, men på motorvejen skal man tænke sig en ekstra gang når man lægger an til overhaling.

Bedre adgang til bagsæderne

Ønskes bedre praktikalitet kan to ekstra døre tilføjes for 10.000 kr., hvilket gør den væsentlig mere praktisk. Som tredørs er indstigningsforholdene til bagsæderne ringe, og det er endnu sværere at komme ud igen. Pladsen på bagsæderne er god sammenlignet med konkurrenterne i klassen.

Læs også:  Range Rover Electric: Skabt til at køre forrest

I bagagerummet er kapaciteten ligesom up! 251 liter, men hvis bagsæderne lægges ned er der pludselig 8 liter yderligere – i alt 959 liter.

Hvordan med sikkerheden?

Ligesom up! og Mii modtog Citigo fem stjerner i EuroNCAP-testen, hvilket bl.a. skyldes ”City Safe Drive” systemet som er standard. Dette system bremser selv ved hastigheder mellem 5 og 30 km/t, hvis det vurderer en kollision er forude.

Konklusion:

Der er mange biler i den lille klasse, men selv KIA Picanto som overtegnet synes er den næstbedste bil i klassen bliver sat til vægs af de tre søskende.

Skulle jeg vælge imellem de tre søskende ville jeg straks fravælge SEAT pga. det problematiske brand som desværre er kendt for at tabe værdi hurtigt. Tilbage er Skoda og VW som begge holder værdien bedre, men ved at vælge Skoda Citigo ville jeg spare en sjat penge og bl.a. få sædevarme og aircondition med i købet blot ved at vælge Ambition-udstyrsmodellen.

Læs også:  Slip hænderne fra rattet, når du cruiser på motorvejen med Ford BlueCruise

[table “” not found /]

tags: