1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Skoda SuperB Combi Elegance 2.0 TDI DSG
0

Kviktest: Skoda SuperB Combi Elegance 2.0 TDI DSG

Kviktest: Skoda SuperB Combi Elegance 2.0 TDI DSG
0
0

Den fremragende DSG-gearkasse eleverer den store tjekke til hidtil usete højder.

Vi er allerede blevet enige om at Skodas langturslokomotiv er en af de bedste biler i mellemklassen, og den fortræffelige dobbeltkoblingsgearkasse fra moderselskabet VW er som altid en fornøjelse at anvende.

En herlig rejsepartner

Dette blev udførligt dokumenteret, på en udflugt der gik tur/retur fra København til Silkeborg i forbindelse med Sportscar Event, hvor SuperB overbeviste med støjsvag, behagelig og selvsikker fremfærd.

Små 600 kilometer blev tilbagelagt uden træthed eller rygsmerter og med en overbevisende brændstoføkonomi på næsten 18 km/l.

Pladsforholdende er også overdådige på forreste række i kabinen, hvor de elektronisk betjente sæder kan køres helt tilbage på bagsædet, skulle man have lyst til at krydse benene.

Træindlægget vil dele vandende, men ser man bort fra materialets tvivlsomme ophav, synes jeg det klæder den i forvejen småluksuriøse kabine særdeles godt.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Og selvom der er tale om den mere beskedne 140HK model, giver DSG-gearkassen den en uovertruffen fleksibilitet, som især kommer til udtryk i byen.

Grænsende til perfektion

For på trods af at SuperB fungerer bedst på de lange stræk, skjuler den sin størrelse og vægt på fornem vis, og gearkassen tillader accelerationer i taxa-tempo rundt i byens gader. Det er afslappende, men bestemt ikke kedeligt.

Det her er tæt på at være alt den bil, du nogensinde kunne ønske dig. Desværre føles den store tjekke ikke helt så veldæmpet som søsterbilen VW Passat, og affjedringskomforten lider under dette.

Større og tungere biler, disker op med lignende køredynamik og højere komfort, så hvorfor kan Skoda ikke?
Forvent en forbedring ved det snarlige facelift, som vi får at se til næste år.

Læs også:  BMW i5: Kåret som årets bil i Danmark 2024

Samtidig kan det ind imellem føles som om, at SuperB har sin egen vilje på motorvejen. Styretøjet betjenes med en rimelig præcision og er godt vægtet, men ved motorvejshastigheder har bilen en kedelig tendens til at vandre mellem banerne.

På udstyrsfronten føler man i bund og grund ikke at man mangler noget, men objektivt set tilbyder rivalerne større mængder udstyr til sammenlignelige priser.

Konklusion:

Er du på udkig efter en SuperB, køber du den her. I modelprogrammets smørhul får vi SuperB at se fra sin bedste side, i en model hvor pris, udstyr og dynamik hænger perfekt sammen.

En absolut herlig rejsepartner, mens skuffende affjedringskomfort, beskedent udstyr og jævn retningsstabilitet forhindrer en perfekt karakter.

[table “” not found /]

tags: