1. Home
  2. Biltest
  3. Kviktest: Subaru XV 1.6i
0

Kviktest: Subaru XV 1.6i

Kviktest: Subaru XV 1.6i
0
0

Subaru har førhen altid henvendt sig til ét bestemt segment af kunder, men med den nye crossover XV åbner de op for endnu flere potentielle kunder.

Subaru XV har nemlig et langt mere diskret design end andre Subaru-modeller, og vælger man den elegante hvide farve som ses foroven, så er designet ikke meget mere udfordrende end andre SUV-modeller som Nissan Qashai etc.

4,45m lang og 22 cm frihøjde

En SUV skal både kunne begå sig i byen og mere barskt terræn, hvilket er to kriterier Subaru XV opfylder. Frihøjden på 22 centimeter er nemlig lige så stor som Land Rover Defender, og med en længde på lige under 4,5 meter, så føles den ikke for stor i byen.

Subaru XV er selvfølgelig også udstyret med boxermotorer(vælg mellem benzin og diesel), hvilket hjælper til et meget lavt tyngdepunkt. Det betyder man oplever køreegenskaber, som er skarpere end de fleste andre konkurrenter i klassen.

Affjedringen er yderst blød, og efter undertegnets meninger bliver det måske endda en smule for behageligt på de almindelige danske veje. Kommer man ud på dårlige lande-, byveje eller off-road, så er der dog ingen tvivl om, at man bliver glad for affjedringen.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Massere af plads i kabinen

Der er ingen tvivl om, at Subaru er en ”drivers car”, da man hurtigt finder sig tilrette i kabinen. På bagsæderne er pladsen også ekseptionel god, men det betyder man må nøjes med et bagagerum på 380 liter. – F. eks har VW Tiguan hele 470 liter!

Kabinen i standardudgaven er ikke specielt ophidsende, og den er måske endda i kategorien ”kedelig”. Subaru har arbejdet på at gøre kabinen mere europæiske, men den er ikke helt på niveau med konkurrenterne i elegance, selvom kvaliteten af de forskellige elementer i XV-kabinen har en høj standard.

Fin motor og økonomi

Den testede model var den mindste til 369.700 kr., hvilket inkluderer en 1.6 liters bokser-motor med 114 heste samt en fem-trins manuel gearkasse som tilsammen sørger for, at man kan køre 15,4 km/l med det permanente firehjulstræk! – Tilkøber man CVT-automatgearet for 30.000 kr. forbedres den gennemsnitlig brændstoføkonomi til hele 15,9 km/l.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Den fem-trins manuelle gearkasse fungerer fint uden at overraske, og med 3.000 omdrejninger i minuttet ved 110 km/t skulle man tro, at det ville larme meget på motorvejen, men det holdes på et acceptabelt niveau.

De 114 hestekræfter gør det fint i byen, og på motorvejen mangler man heller ikke kræfter til overhaling pga. de mange omdrejninger.
Alligevel er Subaru XV 1.6i langtfra noget lyn, og man savner en smule ekstra power til at gøre den sjov i hverdagen. Ønsker man ekstra power i XV, kan man vælge den 2-liters benzin som yder 150 hk, mens der også er en 2-liters diesel med 147 hk og 350 Nm.

Konklusion:

Hvorfor eller skal man overhovedet købe Subaru XV frem for konkurrenterne? Subaru kommer selv med 10 grunde til at vælge dem:

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

”1. Permanent 4-hjulstræk, 2. Boxermotor, 3. Symmetrisk drivlinie, 4. 100% Subaru, 5. Fem stjerner i NCAP, 6. Fejlfrie biler, 7. Tunge slæb vejer let, 8. I verdenstoppen på alle slags veje, 9. Høj brugtvognsværdi, 10. Sverige & Tysklands mest tilfredse bilejere.”

Subaru XV 1.6i

Ydelse: 114 hk ved 5.600 omdr./min / 150 Nm ved 4.000 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 179 km/t. 0-100 km/t på 13,0 sek

Oplyst forbrug: 15,4 km/l – 151 g/km

Køreklar vægt: 1.445 kg

Mål i cm: Længde: 445 cm, Bredde: 178 cm, Højde: 157 cm

Bagagerumsvolumen: 380 / 1.270 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 369.700 kr.

Tak til Subaru-, Nissan & Chevrolet-forhandleren “Hofka Brandt” i Birkerød for udlån af testbilen.

tags: