1. Home
  2. Biltest
  3. Kviktest: Tesla Roadster Sport
0

Kviktest: Tesla Roadster Sport

Kviktest: Tesla Roadster Sport
0
0

Kender man lidt til elbilverdenen vil man nikke respekterende til navnet Tesla Roadster Sport, som vi hentede til kviktest en solrig onsdag formiddag på Bredgade i København.Tesla er i elbilbranchen ekstremt anerkendt, og de går forrest med den mest spændende teknik, hvorfor bl.a. Mercedes og Toyota har indgået samarbejde med den mindre elbilproducent.

Ned i superelbilen

Der er langt ned i Tesla Roadster, men det lykkes alligevel undertegnede på 1,95 cm at få klemt sig ind med nød og næppe. Når man først er klemt ind i den smalle sportskabine kommer man ikke ligefrem let ud igen, og det er egentlig helt okay, for Tesla Roadster er SKIDE SJOV at køre!

0-100 på 3,7 sekunder

Accelerationstiden fra 0-100 km/T i performance-mode er 3,7 sekunder, hvilket kører fra langt de fleste biler man overhovedet kan finde i Danmark.
Oplevelsen af accelerationen er meget speciel, da man ikke har den brummende motor, men der i mod en turbinelyd. Den lyd som man bedst kan relatere til er en flymotors hvinen, hvilket man faktisk godt kan få et kick af.

Læs også:  Skal du skifte til Elbil - Nye elbiler i 2021 og 2022

Rækkevidden for Tesla Roadster Sport er omkring 350 km, hvilket er godt hjulpet på vej af den store batteripakke på cirka 450 kilo som er placeret bag chaufføren. Batteriet med 6831 celler kan oplades på kun 3,5 timer, hvis man bruger en 70A lader. Bruger man en normal 16A (230V) tager det cirka 12 timer.

Det skal dog siges, at man aldrig føler man har 450 kilo batterier liggende lige bag sig, da Tesla Roadster Sport er som limet til jorden. Tesla Roadster er desuden ikke udstyret med servostyring, hvilket man hurtigt vender sig til, og det er faktisk en befrielse med en el-sportsbil som Tesla Roadster, hvis køreegenskaberne udstråler sport og mæler alle rygter om uskarpe køregenskaber i elbiler til jorden.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Plads til golftasken og ladestikket

Bagagerummet er svært at finde, da det næsten ikke eksistere, men der er gjort plads til en golftaske og ladestikket.

Når det så er sagt, så finder man sig fint tilrette i kabinen, hvor man sidder langt nede og kan justere det lille rat så langt de fleste bliver tilfredse.

Kabinen føles billig

Indeni føles kabinen dog smule billig og skrøbelig, selvom testmodellen var udstyret med bl.a. en læderpakke.

Konklusion:

At køre Tesla Roadster Sport er en fantastisk oplevelse, og der måtte meget gerne stå en model i min indkørsel. Man kan dog sagtens blive træt af Tesla Roadster, da den er hårdt affjedret og man savner en mere alsidig bil. – Men igen, det har aldrig været formålet med Tesla Roadster, som til punkt og prikke klarer sit job!

Læs også:  Skal du skifte til Elbil - Nye elbiler i 2021 og 2022

Du bør dog holde dig opdateret på Tesla, da deres nye Model S er yderst interessant. Tesla Model S er en familiesedan med massere af praktiske funktioner, mens den samtidig er lynhurtig.

Tesla Roadster Sport

Ydelse: 288 hk ved 0-13.000 omdr./min / 400 Nm fra 0-13.000 omdr./min

Præstationer: Topfart er 201 km/t. 0-100 km/t på 3,7 sek

Forbrug: Ca. 350 km på én opladning

Køreklar vægt: Ca. 1.400 kg

Mål i cm: Længden: 395 cm, Bredde: 187 cm, Højde: 113 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 943.000 kr.