1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kviktest: Volvo S60 D3 aut.
0

Kviktest: Volvo S60 D3 aut.

Kviktest: Volvo S60 D3 aut.
0
0

Volvo vil det kommende år vise bunkevis af faceliftede modeller, hvorfor de seneste motoropdateringer til de efterhånden lidt ældre modeller kan anses som ny vin på gamle flasker – men det fungerer skam stadig godt!

Her på redaktionen har vi svært ved at blive skuffet over en Volvo, da man altid bliver mødt med en herlig komfort samt et udstyrsniveau og en finish i kabinen som er bedre end konkurrenterne i klassen.

Luksuriøs indeni

Dette gælder selvfølgelig også for den elegante S60, som vi havde til test med den downsizede D3 dieselmotor – nu har den gamle D3-motor skiftet navn til D4.
Indeni finder man det velkendte Volvo-interiør og interface som er noget rustikt men også så elegant som noget skandinavisk kan være.

Pladsen er også uændret, hvorfor man på forsædet finder sig godt tilpas, som både chauffør og passager. På bagsædet er pladsen ikke enorm i S60, men voksne kan stadig sagtens klemme sig ind og sidde behageligt.

Alle bilens systemer har vi tidligere prøvet, så selvom den adaptive fartpilot gør det legende let at køre bil, da den selv holder afstand, så er der såmænd ikke noget nyt ved dette. Prisen er også stadig højere end hvad de fleste danskere vil bruge, da der skal punges ud med 45.000 kr. ekstra.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

Herudover havde testmodellen også Volvo On Call til omkring 18.000 kr., hvor bilen selv ringer til alarmcentralen i tilfælde af man kører galt. Ved hjælp af Volvo On Call systemet kan man endda styre flere smarte funktioner med bilen, mens man også eksempelvis kan aflæse tidligere ture, brændstoføkonomi osv..

Færre kræfter, samme økonomi men lavere pris

Vi har tidligere testet D3-motoren, hvor ydelsen var 163 heste fra den 2.0 liters femcylindret diesel, men dette er nu reduceret til 136 af slagsen. Dette skyldes en ændring i motorprogrammet, hvor D3-motoren har foretaget navneændring til D4. Downsizingen af D4-motoren kan selvfølgelig mærkes, da momentet også er reduceret fra 400 Nm til 350 Nm, hvilket er med til at byde, man nu bruger knap 10,2 sekunder fra 0-100 km/t mod tidligere cirka 9,5 sekunder. Det er dog primært på motorvejen man mærker de “manglende” hestekræfter, hvorfor man her kan vælge D4’eren som er den gamle D3’er, hvor brændstoføkonomien endda er den samme!

Downsizingen er sket vha. en ændring i ECU’en, og brændstoføkonomien med den sekstrins automatiske gearkasse er 18,5 km/l. Hvis man der i mod vælger den bedre sekstrins manuelle gearkasse bliver økonomien forbedret med 4,8 km/l til 23,3 km/l, mens CO2-emissionen også bliver væsentlig reduceret.

Læs også:  Antal offentlige ladestandere fordoblet på et år

Der er dog ingen forskel på brændstoføkonomien ved valg af enten D2, D3 eller D4, mens brændstoføkonomien også kun jævnt falder ved valg af den potente 215 hestes D5’er, som vel og mærke giver prisen et ordentligt hak op. Forskellen på de tre førstnævnte modeller findes der i mod i pris, hvor den varierer med 65.000 kr.. Priserne for D3’eren starter ved 457.000 kr. med manuelt gear, mens den automatiske gearkasse koster 48.000 kroner ekstra, hvilket hellere bør bruges på noget lækkert ekstraudstyr – eksempelvis sikkerhedspakken med adaptiv fartpilot og meget andet..

Motorens gang er stadig yderst kultiveret som vi kender det fra andre Volvo-motorer, og når den store femcylindrede motorblok tændes om morgenen, så kvitterer den med en helt speciel motorlyd under de første stille accelerationer – og den er slet ikke så dårlig… Volvo kan nu alligevel noget med deres femcylindrede motorer. Både D3 og D4’eren kan trække 1.600 kilo, mens den mindre D2-model må nøjes med 1.300 kg.

Den automatiske gearkasse har seks trin og klarer jobbet fint når den først er varm, men mens motoren er kold vil du mærke nogle forholdsvis markante skift. Det skal siges gearkasse ikke er en dobbeltkoblingsgearkasse, så man forventer ej heller de lynhurtige og smidige gearskift.

Læs også:  Guide: Sådan plejer du din bil om sommeren

Komfortable køreegenskaber

Volvo S60 er ikke ligefrem nogen sportslig bil, men den er yderst komfortabel, lydsvag og præcis i styretøjet ved motorvejshastigheder, hvorfor det er en fornøjelse at køre længere ture.

Bykørslen klares også godt med den komfortable undervogn, men det bør siges udsynet i S60 ikke er i top, da man med limousine-designet opgiver lidt af pladsen til udkig i hjørnerne.

Konklusion:

Umiddelbart virker Volvo S60 D3 som en fornuftig taxa-bil med sine komfortable køreegenskaber, smidige femcylindrede dieselmotor som har en god brændstoføkonomi og massere af sikkerhedssystemer. Den største forskel ved D3 og D4’er motoren findes på motorvejen, men om denne forskel er 35.000 kr. værd må du afgøre afhængig af din kørsel – for de fleste vil den ikke være.

[table “” not found /]

tags: