VW Polo, bilen man typisk sammenligner de andre biler i segmentet mod, men er den efterhånden ved at blive for gammel og kedelig?
Den lille tysker har fået nok at se til efter, at den har fået konkurrenter som Peugeot 208, KIA Rio o.a. som er langt skarpere på nogle områder. Vi tog den derfor til test for at se, om den stadig kan klare konkurrencen.
Testmodellen er den forholdsvis nye 1.2 TSI med 90 heste, hvor prisen starter fra 164.997 kr., men sprænger man både Trendline og Comfortline udstyrsniveauerne over, så skal man betale 205.998 kr. for Highline. Prisen er dermed omkring 9.000 kr. billigere end den 105 hestes 1.2 TSI med Highline-udstyr, hvor man har en 6-trins manuel gearkasse i forhold til den 5-trins den 90 hestes.
Man kan dog ikke købe den 105 hestes med Trendline eller Comfortline udstyr, hvorfor det først er her, at den lidt mindre kraftfulde motor med 5-trins gearkasse bliver interessant som en pakke.
Kendte køreegenskaber
Det er ikke bare pga. en fin kvalitet, men også de gode køreegenskaber Polo er blevet anerkendt i klassen. Selvom den har været på markedet i mange år, så kan dette stadig ikke modsiges. Undervognen, styretøj og motor kan konkurrere på lige fod med de helt nye bilmodeller, og specielt motoren er flere klasser bedre end det man finder hos de nyere konkurrenter.
Kabinen føles dog efterhånden gammel, kedelig og knap så nyskabende i forhold til specielt Peugeot 208, hvor der er mange sjove elementer. Det vigtigste er dog kvaliteten, og her er der ingen tvivl om, at den er i den høje ende af, hvad segmentet tilbyder i tyske Polo.
Prisen for den billigste VW Polo er 138.998 kr., mens den nye Peugeot 208 starter fra 132.990 kr. I begge tilfælde er motoren en kedelig lille benzinmotor med hhv. 60 og 68 hk. KIA Rio der i mod starter fra 119.999 kr. og tilbyder hele 7 års garanti op til 150.000 kilometer! Dog skal det lige nævnes, at den 1.2 liters KIA-motor er endnu værre end de to førnævnte.
Lidt om motoren
Vi kender allerede den 105 hestes 1.2 TSI, men tilbage i slutningen af januar 2012 blev der præsenteret en opdateret 1.2 TSI’er med 90 hk. Denne motor skulle erstatte den kedelige 1.4 liters motor, og forventningerne var store, da den 105 hestes-model har høstet meget ros igennem tiden.
Så snart man begynder med at køre mærker man, at den har samme snilde og dejlige lyd. De 90 heste er mere end nok, og den er faktisk lidt hurtigere end gennemsnitsbilen med en 0-100 km/t tid på 10,9 sekunder.
Selvom den 105 hestes har både 15 hk og 15Nm ekstra, så er det ikke noget man vil savne specielt i hverdagen. Det er først på længere ture og på snoede landeveje den lidt større motor gør det ekstra sjovt og behageligt.
Gearkassen i den 90 hestes er en 5-trins, mens man har en 6-trins i den store model. På motorvejen er det ekstra gear nyttigt, men ved bykørsels fungerer den lille model lige så godt.
Konklusion:
Kan den stadig stå distancen?: Ja det kan den, men Polo har fået det sværere igennem årene. Der er eksempelvis ingen tvivl om, at Peugoet 208 er et mere spændende, charmerende, nyt og anderledes alternativ, mens KIA Rio trækker kunder til med et fint udstyrsniveau og hele 7 års garanti.
Vil du købe en Polo med den 1.2 TSI-motor og Highline-udstyr, så skal du vælge den 105 hestes, da de ekstra 15 hk og 15Nm gør den lige lidt ekstra sjov, mens den 6-trins gearkasse også værdsættes på specielt motorvejen.
Den 90 hestes fungerer dog stadig pragtfuldt, men den skal kun tilvælges ved køb af enten Trendline eller Comfortline-udstyr, da disse udstyrsniveauer ikke kan købes til den store 1.2 TSI-motor.
[table “” not found /]