Home Baggrund Kvindelige billister har fået maskuline tendenser
0

Kvindelige billister har fået maskuline tendenser

Kvindelige billister har fået maskuline tendenser
0
0

Det at kvinder ikke kan køre bil, er en sejllivet gammel myte. Men kvindelige billister begynder nu i højere og højere grad at køre ligesom mænd, skal man tro Rådet for Sikker Trafik og Rigspolitiets færdselsafdeling. I hvert fald hvad angår fart.

Nye statistikker viser, at et stigende antal kvinder bliver snuppet i fartkontrollen, og emnet er nu blevet endnu mere aktuelt, efter at en ung kvinde i weekenden trådte speederen i bund med en promille på 2,0 og slog en 54-årig ihjel, i det vestlige Himmerland.

”Det er knageme ikke tit, man ser en ung kvinde bag rattet i så stor en brandert, men noget tyder på, at kvinderne desværre også er begyndt at slå på tæven”, siger vicepolitikommissær John Sckaletz fra Rigspolitiets færdselspoliti.

Det er ellers en absolut sjældenhed at kvinder begiver sig ud i spirituskørsel, og det blev ikke mindre ekstraordinært af, at kvindens promille var på 2,0 ved ulykken.

Læs også:  Fords nye pickup er klar til bad-ass eventyr

I 2010 fortæller statistikken, at 8.000 mænd blev taget for spirituskørsel i razziaer, mens der udelukkende var 800 kvinder. Fire af disse kvinder havde en promille på over 2,0 og var skyld i personskader, hvorimod der var 35 mænd i samme kategori. Tallene stammer fra Rådet for Sikker Trafik.

”Kvinderne bliver mere maskuline i deres fart, men heldigvis har de stadig den kvindelige fornuft, når det gælder spirituskørsel. Det er ekstremt sjældent, at kvinder er implicerede i spirituskørsel med personskader til følge”, siger Jesper Sølund, som er dokumentationschef hos Rådet for Sikker Trafik.

Ifølge Jesper Sølund, skyldes udviklingen en kombination af manglende konsekvenser over for fartsyndere og den almindelige danske kulturudvikling.

”I dag skal vi handle hurtigere og mere effektivt, og i og med, at kvinderne får en stærkere plads i erhvervslivet, er det ikke så mærkeligt, at de får en trafikal adfærd, der ligner mændenes. Vi vil nok se, at kvinder begynder at køre i større biler, der er stærkere og hurtigere”, siger Jesper Sølund.

Færdselspolitiet har i mange øje holdt mest med mændene, fordi det var der, at der var størst gevinst. Men nu er de midaldrende mænd, der indtil nu har toppet statistikken ikke længere de eneste i færdselspolitiets søgelys.

”I dag tager vi alt, hvad der kommer. Selv om manden sidder i passagersiden og kvinden bag rattet, når de er på vej hjem fra en fest, så kan kvinden godt have drukket”, siger politikommissær John Sckaletz

Kvinderne figurerer dog endnu ikke så hyppigt som mændene i spiritus statistikkerne. Selv om kvinderne nu oftere bliver snuppet i fartkontrollen, så tvivler Rådet for Sikker Trafiks dokumentationschef på, at antallet af kvindelige spritbilister vil stige:

”Spritkørsel handler grundlæggende om at træffe nogle valg og om fornuft, og generelt er kvinder mere ansvarsbevidste i trafikken. Med hastighed er det noget andet. Det helt afgørende er, at hvis der sker noget kritisk på vejen, så kan du hurtigt skifte ned fra 90 – 80 km/t, men du kan ikke ændre din promille fra 1,7 – 0,5. Det er en af årsagerne til, at kvinderne tør køre stærkt”, siger Jesper Sølund.