Audi planlægger at skubbe anden generation af deres R8 højere op i hierarkiet for superbiler, ved siden af konkurrenterne fra Ferrari, Lamborghini og Porsche.I deres bud på dette, vil den nye R8 benytte nogen af Audis mest avancerede konstruktionsteknikker, drivlinje, aerodynamik og elektronik.
Bilen er allerede under intens udvikling i Audis hovedkvarterer i Ingolstadt og den nye R8 forventes på markedet som coupé i Q3 2014, mens roadster-udgaven først forventes på markedet i Q2 2015.
Endnu engang planlægger Audi et line up med to motorudgaver, med basis i den nuværende 4.2-liters V8 og 5.2-liters V10. Begge modeller vil benytte opdaterede udgaver af den nuværende R8s motorer, der vil være modificerede for bedre kraftlevering og brændstoføkonomi.
Det forventes at V10-udgaven vil yde omkring 550 hk og køre op til 11 km/l, sammensat med en ny 7-trins DSG gearkasse der snart vil være at finde i den faceliftede R8, der får premiere til Moscow Motor Show i August.
En særlig GT udgave er endnu engang i kortene. Den vil benytte en endnu mere kraftfuld udgave af V10 motoren, denne gang med 580 hk og have detaljer i kulfiber for at lette vægten. Den skal konkurrere mod Ferraris 458 Scuderia, den næste Lamborghini Gallardo Superleggera og den nye Porsche 911 GT3, men forventes ikke at få premiere før 2016.