Såfremt den nye A45 og CLA45 AMG er lidt for moderne biler efter din smag, kan Mercedes nu tilbyde noget mere traditionelt i S63 AMG: en twin-turbo V8 motor, 585 hestekræfter og en kampvægt på to ton.
AMG er naturligvis ivrige for at understrege de miljøvenlige fremskridt i deres nyeste super-limousine. Gennem implantationen af AMG Lightweight Performance-strategien, tæller S63 AMGs køreklare vægt nu 100 kg mindre. Aluminiumspaneler, et nyt lithium batteri og særlige bremser er til dels årsagen til dette. Den regulære S63 AMG med kort akselafstand vejer 1,970 kilo med en tank brændstof. Firehjulstræk og den lange akselafstand tilføjer 25 kilo til den vægt.
0-100 km/t på fire sekunder rent
En gradvis forbedring i CO2 er også opnået. Den tidligere S63, der anvendte samme M157 motor udledte 246g/km Co2. Det tal er nu forbedret til 237g/km mens vi stadig taler 9.5 km/l. Tilføjelsen af firehjulstræk gør naturligvis den nye S63 lidt tørstigere og tungere.
Men hvem bekymrer sig om miljøvenlighed i en AMG-drevet S-klasse? De vigtige tal er som følger: 585 hestekræfter ved 5,500 RPM, 863Nm mellem 2,250 og 3,750 RPM og en 0-100 km/t tid på 4.4 sekunder. Sidstnævnte tal lander på fire sekunder rent med firehjulstræk. Mercedes’ syvtrins MCT-gearkasse er standard og har køreprogrammer sammenkoblet med en sportsudstødning. I økofunktionen er ventilerne i udstødningen lukkede mens de i Sport og Manual er åbne det meste af tiden.
I vanlig stil for S-klassen er der bunkevis af teknologi. Det mest interessante syntes at være ESP Curve Dynamic Assist, der bremser et hjul for at minimere understyringen. De baghjulstrukne modeller anvender også Magic Body Control-affjedring med Road Surface Scan. Ved at scanne vejen foran bilen, kan affjedringen ændres før vejen gør det.
328 km/t uden begrænsning
Styretøjet er elektro-mekanisk med en variabel udveksling. Mens de nye 19-tommers fælge skulle være lettere, har Mercedes’ åbenbart ikke fundet det nødvendigt at notere hvor meget. Standardmonteret vil være et sæt stålbremser vil være at finde bag fælgene men skulle man have lyst er et sæt i kulfiber at finde på ekstraudstyrslisten. De måler enorme 42 centimeter foran.
Visuelt er er udtrykket klassisk AMG med mere aggressive kofangere, sorte detaljer, nye emblemer og et sæt større afgangsrør for at differentiere bilen fra en S350 diesel med nye fælge. Interiøret omfatter nogen AMG Nappa lædersæder, et nyt rat og et speedometer der går til 328 km/t, på trods af at bilen er begrænset.
Den nye S63 vil få dens debut på Frankfurt Motor Show og vil ankomme til Danmark senere på året. Priserne er endnu ikke offentliggjort.