1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Mød Ferrari 458 Speciale
0

Mød Ferrari 458 Speciale

Mød Ferrari 458 Speciale
0
0

458 Speciale løfter arven fra den nu forgudede 430 Scuderia. 1290 kilo, 605 hestekræfter og 0-100 km/t på tre sekunder rent.

Ferrari 458 Monte Carlo viste sig at være kaldet 458 Speciale. Bilen ses her for første gang før dens debut på Frankfurt Motor Show. Den følger traditionen fra 360 Challenge Stradale og 430 Scuderia, hvilket vil sige mindre vægt og flere hestekræfter. Nærmere bestemt har den regulære 570 hestes 4.5-liters V8 motor nu fået 605 heste, aktiv aerodynamik og et vægttab på 90 kilo. Det udløser præstationer der lyder 0-100 km/t på tre sekunder rent og 0-200 på 9.1 sekunder.

Som forventet er der også racerstriber, kulfiberdetaljer, en ekstremt larmende udstødning og en øget pris. Hvor meget dyrere bilen bliver i Danmark er grundlæggende ligegyldigt, idet du skal være alarmerende rig for at have råd til en i forvejen.

Læs også:  Klar til sommer dæk? Sådan skifter du dem selv.

Lamborghini spiller deres Gallardo LP570-4 Squadra med 570 heste og 1,340 kg ud mod Ferraris nye skabning, men som tallene afslører taber den allerede på fart og vægt fra begyndelsen.

Aktiv aerodynamik

Tre udstødningsrør er blevet til to i Speciale, men forvent yderligere lyd fra en bagende udsmykket i kulfiber og hønsegitter i vanlig Scuderia/Challenge Stradale-stil.

Aktiv aerodynamik er en nyhed på 458’eren, men nøjagtig hvad dette indebærer vides endnu ikke. Som på forgængeren finder man en særlig ’Racing Manettino’-knap, der kontrollerer ESP-systemet. Nyt her er Side Slip angle Control (SSC) der effektivt set lader dig ødelægge dig specialudviklede Michelin Pilot Cup Sport 2 dæk på sidelæns facon, uden at komme galt af sted.

Sammenholdt med andre Ferrarier, barberer Speciale 1.5 sekund af den regulære 458’ers tid rundt på Fiorano med 1:23.5. Det er naturligvis stadigvæk et halvt sekund langsommere end F12 og et godt stykke fra LaFerraris tid på under 1.20 sekunder. Til sammenligning klarer racerudgaven af 458, 458 Challenge det på 1.16,5.

Læs også:  Hvad tror du det koster at være bilejer i 2021? FDM giver dig svaret