Home Bilnyheder Mød BMW M2 coupé
0

Mød BMW M2 coupé

Mød BMW M2 coupé
0
0

Nøj hvor har vi ventet spændt på den nye BMW M2 coupé, men nu er den endelig blevet offentliggjort. Og jep, den har manuel gearkasse og baghjulstræk fra standard!

Historien om kompakte sportsvogne med høj ydelse går mere end 40 år tilbage i BMW-historien, og hvis man er bare en smule bilinteresseret, så har man ret høj respekt for BMW M divisionen.

Potent motor med seks cylindre

Den nye BMW M2 byder ikke på en firecylindret motor som i Mercedes A45 AMG eller en femcylindret som i Audi RS3. Næh, M2’eren har selvfølgelig en sekscylindret rækkemotor.

Volumen er på 3-liter og TwinPower turbo-teknologien er et must. Ydelsen lyder på hele 370 hestekræfter, hvilket betyder M2’eren ikke bliver den mest potente i segmentet, da den faceliftede A45 AMG er pumpet op til hele 381 hk mod tidligere 360 hypper. Dog har M2’eren et par heste mere end RS3’eren.

De 370 hestekræfter ydes ved 6.500 omdrejninger i minuttet, og det maksimale drejningsmoment på 465 Nm, kan ved hjælp af en overboost funktion kortvarigt forøges med 35 Nm til 500 newtonmeter. Og ja, alle kræfterne sendes til baghjulene.

Læs også:  Ny Skoda i Golf-klassen får masser af plads

Tilsammen gør dette, at den nye BMW M2 coupé med den syvtrins M dobbeltkoblingsgearkasse accelerer fra 0-100 km/t på blot 4,3 sekunder vha. Launch Control. Dobbeltkoblingsgearkassen er dog tilkøb, og med den sekstrins manuelle gearkasse tager accelerationen 0,2 sekunder ekstra. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t, og det gennemsnitlige brændstofforbrug lyder på 12,7 km/l.

BMWs nyeste model er selvfølgelig blevet vægtoptimeret vha. en akselkonstruktion i aluminium, ligesom vi kender det fra BMW M3 og M4. Desuden byder M2’eren på M Servotronic-styretøj med to profiler samt de effektive M kompoundbremser. Det elektroniske M differentiale optimerer både vejgrebet og retningsstabiliteten og spiller ligeledes en vigtig rolle. Og med aktivering af DSC-systemets dynamikprogram M Dynamic Mode (MDM) bliver der skruet ekstra højt op for køreglæden. MDM tillader hjulspin, så det bliver muligt at foretage moderate, kontrollerede udskridninger ved banekørsel.

Læs også:  Suzuki Vitara går efter konkurrenterne

Sådan kan du genkende BMW M2

M2’eren kan kendes på det lave frontskørt med store luftindtag, de kraftige frontskærme med de karakteristiske M gæller, de klassiske 19” letmetalfælge og den lave samt brede bagende med M dobbeltudstødning. Kabinens indretning er også i vanlig BMW M-stil med Alcantara-betræk i dørsiderne, blå kontrastsyninger, M signaturer, kulfiberpaneler og den klassiske midterkonsol med M-gearvælgeren.

Lancering af M2’eren sker i april 2016, og prisen lyder på 998.700 kroner. Desuden må man punge ud med cirka 80.000 kroner ekstra for dobbeltkoblingsgearkasse, men den pris er endnu ikke endeligt bekræftet.

370 hk i en kompakt sportsvogn, manuel gearkasse og baghjulstræk… Hvad mere kunne man drømme om?