Den nye Audi A4 blev her til morgen præsenteret i både en sedan- og stationcar-variant, og den ser godt ud. Umiddelbart skulle man tro, at den kun er blevet faceliftet, men sagen er en helt anden.
Den nye Audi A4 er nemlig blevet udviklet på ny på alle tekniske områder, og det ses måske ikke, før man virkelig går i detaljerne og fjerner fokus fra blot designet. Designmæssigt er der nemlig knapt så meget at komme efter. Den ligner den tidligere generation men med et løft foran og bagpå hvad angår lygter, og det er sådan set det. Forlygterne er de såkaldte Audi Matrix-LED lygter, som lyser vejene enormt godt op ifht. normale LED-lygter – og ligeledes på en helt anden måde.
Af andre smarte og intelligente teknologier kan blandt andet nævnes Audis “Virtual Cockpit” kendt fra Audi TT. Det er instrumentbrættet, der nu er 100% digitalt, og hvor man kan udskifte alle elementerne, så man får instrumentbrættet indrettet som man vil. Bang & Olufsen-lydsystem med 3D-lyd finder vi også i den nye Audi A4, ligeså wireless charging for telefoner i en lille boks, og så er det nydesignede MMI-infotainmentsystem også ret smart.
Som altid har du MMI Navigation Plus med en MMI touch-skærm på 8,3” i midten af instrumentbordet, men som noget nyt får du i midterkonsollen nu også mulighed for at prøve det nye MMI-betjeningskoncept. I dreje-/trykknappen i midterkonsollen er der nemlig nu integreret en touchpad, som kan bruges til eksempelvis at skrive bogstaver ved søgning samt til at zoome i navigationen.
Op til 120 kg lettere
Det er smart, og det smarte ved den nye Audi A4 stopper ikke her. Den er afhængigt af motorvalg nemlig også op til 120 kg lettere ifht. forgængeren, og det skydes blandt andet en intelligent materialeblanding og letvægtskonstruktion, der sikrer at karossen er en af de letteste blandt konkurrenterne.
Plads er der også nok af i den nye Audi A4, specielt i Avant-udgaven. Bagagerummet har en volumen på 505 liter, og det er et af de største bagagerum i segmentet. Foldes bagæderne ned, har man pludselig 1510 liter til rådighed. Elektrisk bagagerumsdækken og elektrisk funktion til at lukke bagklappen ned? Det er standard.
Og når vi snakker om motorer i den nye Audi A4, bliver det spændende. Vi får syv forskellige varianter til Danmark, heriblandt tre TFSI-benzinere og fire TDI-diesel modeller. Begge varianter kan fås med seks eller fire cylindre, imens ydelsen er øget markant og rækker fra 150 til 272 hestekræfter. I den mindste dieselvariant, Audi A4 Ultra, finder vi 150 hestekræfter og et lækkert brændstofforbrug på 27,0 km/l ved blandet kørsel.
Audi A4 Ultra TFSI med 150 hestekræfter har 190 hestekræfter og et brændstofforbrug ved blandet kørsel på 20,8 km/l. Bilerne kan fås med enten en 6-trins manuel gearkasse, 7-trins automatisk S-tronic og 8-trins automatisk tiptronic gearkasse, og de nyudviklede gearkasser har en brændstofbesparende fritløbsfunktion, som selvsagt sparer på brændstoffet.
Audi Active Lane Assist, adaptiv cruise control, parkeringsasssistent og mange andre funktioner er også inkluderet i den nye Audi A4. Den Audi, som vi endnu ikke har danske priser på. De to nye Audi A4-modeller lanceres i Danmark til efteråret.