I oktober 2015 lanceres den nye generation BMW X1. Det er anden generation af den populære crossover, og så kommer den faktisk med både forhjulstræk og firehjulstræk.
Ikke nok med at den nye BMW X1 kan produceres med forhjulstræk, så er det faktisk også en af de første og eneste modeller fra den tyske producent, der kan fås med forhjulstræk, og da forhjulstræk for første gang blev introduceret i BMW Active Tourer i 2014, bragte det da også mange splittede holdninger med sig. BMW var trods alt kendt for sit permanente baghjulstræk, og firehjulstræk når der var behov for det. Nok med det, så overrasker forhjulstrækket hos tyskerne, og da det også lanceres i den nye X1, må det foreløbigt have været en succes.
Nyudviklede firecylindrede motorer
Er man mere til firehjulstræk, kan det også vælges i produktionen af den nye X1. Ud af seks forskellige varianter, alle med fire-cylindrede motorer, er de fire af dem med firehjulstræk og de resterende to forhjulstræk. På benzinsiden finder vi den største X1 xDrive25i med firehjulstræk, som har 231 hestekræfter og et maks. drejningsmoment på 350 Nm fra en 2.0-liters firecylinderet motor. Accelerationen fra 0-100 km/t er klaret på 6,5 sekunder, og den topper ud på 235 km/t. Det gennemsnitlige brændstofforbrug ligger på 15,2-15,6 km/liter (give and take).
Den udbydes også i en xDrive20i-variant med enten forhjulstræk eller firehjulstræk. Begge gør brug af samme 2.0-liters motor med 192 hestekræfter og et maks. drejningsmoment på 280 Nm, og varianten med firehjulstræk klarer 0-100 km/t på 7,4 sekunder og har et brændstofforbrug på 15,6-15,9 km/liter. Varianten med forhjulstræk accelererer fra 0-100 km/t på 7,7 sekunder og har et gennemsnitligt brændstofforbrug på 16,7-16,9 km/liter. Sidstnævnte har betegnelsen sDrive20i.
På dieselsiden finder vi først og fremmest den kraftige xDrive25d med firehjulstræk med en ydelse på 231 hestekræfter og maks. drejningsmoment på 450 Nm fra en 2.0-liters motor, hvoraf accelerationen fra 0-100 km/t er bare 6,6 sekunder. Et gennemsnitligt brændstofforbrug på 19,2-20 km/liter er også at finde. xDrive20d har også firehjulstræk, 190 hestekræfter, maks. drejningsmoment på 400 Nm, acceleration fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder og et brændstofforbrug på 19,6-20,4 km/liter.
I den mindste dieseludgave med forhjulstræk, en sDrive18d, finder vi 150 hestekræfter og et maks. drejningsmoment på 330 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t er klaret på 9,2 sekunder, og det gennemsnitlige brændstofforbrug ligger på hele 23,3-24,4 km/liter.
I alle varianter kan man vælge imellem en sekstrins manuel gearkasse og ottetrins automatisk Steptronic-gearkasse.
Designmæssigt: Ligner de store drenge
På motorsiden er den interessant, men det er den i særdeleshed også designmæssigt. Et robust og muskuløst look med meget dynamiske linjer præger den nye BMW X1, og det ses blandt andet ved LED for- og baglygterne, der er klart inspireret af storebrødrene X4, X5 og X6. Kidney-grillen foran viser som ved enhver anden BMW, at det virkelig er en BMW, man er kørende i. Godt kørende formentlig. Og som enhver anden BMW, kan man vælge mellem udstyrspakken Advantage, designlinjerne Sport Line og xLine samt en M-sportspakke.
Den er også både mindre og større end sin forgænger. Takket være den nye konstruktion er der blevet plads til 85 liter mere i bagagerummet, og det rummer altså nu fra 505 til 1.550 liter, alt afhængigt af om bagsæderne er klappet ned. Bilen er 15 mm kortere end forgængeren (4.439 mm lang), 23 mm bredere end forgængeren (1.821 mm) og 53 mm højere end forgængeren (1.598 mm), således siddepositionen i bilen også er hævet med 36 mm foran og 64 mm på bagsæderne.
Interiørmæssigt ser den nye X1 også godt ud. Standard finder vi aircondition, lydsystem med USB- og AUX-tilgange samt det populære iDrive-system, som styres på en 6,5”-display bygget ind i instrumentbordet. Displayet kan optionelt også opgraderes til en 8,8”-display. Alt afhængigt af udstyrspakken fås den nye BMW X1 med stofsæder i farvekombinationen sort/anthracite, imens de resterende interiørbilleder er sølvgrå. Sæderne kan opgraderes til sorte/beige lædersæder, og eller skal man op i højere udstyrsniveauer for at få flere lækre interiørmuligheder.
Ryger man helt op i M-sportspakken, så får man først og fremmest det nye M-aerodynamiske bodykit og enten 18”- eller 19”-alufælge. Interiørmæssigt får man sportssæder bedækket i alcantaralæder samt et M-læderrat og en BMW Individual headliner i anthracite.
Den nye BMW X1 lanceres til oktober, og danske priser finder vi først ud af i sensommeren.